Direktlänk till inlägg 22 maj 2017

Sega vinter - ge dig

Av Hjördis - 22 maj 2017 18:30

Kanske dags för en liten uppdatering. Om man sammanfattar mars-april-maj hittills: snö kvar   

Jag har inte en enda nytagen bild där det finns barmark. Och vi som håller i en viltspårkurs, har viltspårprov snart och jag och Maja är med på olika jaktkurser/-träningar i snö. Hur kul är det på en skala?! Jag bor i fel del av landet.    

Här jaktkurs ute på isen. Hundarna kurar på en renfäll så dom inte fluser om fossingarna. Vi tränar linjer men inte efter skoterspår. Pust det var jobbigt att gå ut med dummiesarna i djupsnön.
Och veckan efter. När vi började hade vi gräsmattan framme. Men snart föll det nåt vitt som täckte allt. Kom det 15 cm nysnö den gången? Det är inte ens bakslag för våren, det är ny vinter. Vi tränade bakåt-tecken med och utan störning. Oj vad Maja är en tänkande hund. Tålamod och envishet är två användbara egenskaper när man har en Maja-hund.  
-Varför ska jag springa bakåt när det finns en dummy alldeles brevid mig?        

Här flyttas ett "Bläckhornshus" snart. Den är uppallad på rälsar för transport till foten av Luossavaara. Står i ett blivande rasriskområde och gropen närmar sig.
Och ännu mera jaktkurs. Den här gången "var glaset halvfullt". Vi såg inte snön, vi såg barmarksfläckarna och använde oss av dom för att skicka på linjer med störningar. Renfällen är med. Mot slutet av kursen idag vaknade Wilda till liv och ville apportera. Hon fick två markeringar uppe i backen och var så nöjd sen. Vilken lättsam hund hon är raraste Wilda.    
Nä-men-vad? Ännu mera jaktträning på snön? Den årliga träningen i snöfattiga Abisko, gång 1 av 3. Vi tränade mycket fotgående och långa linjer. Maja visade upp hela sitt register idag.

Hon gick jättebra fot när hon var lös. Hon sprang långa snygga linjer och apporterade hur fint som helst. Men en gång gjorde hon en lov till lägerplatsen. För att hälsa på Wilda som var lägervakt? Eller för att kolla att korvpåsen var kvar.   

Efter en paus rullade hon ihop sig i en kringla på renfällen och vägrade följa med. Skendräktig? Jag satt och myste med hundarna medan vi kollade in de övriga som fortsatte med övningarna. Det var den bästa passivitetsträningen nånsin med Maja!   

Och till dagens sista övning gick hon helt ur hand. Började fria med en labbe-pojke, sprang sneda linjer, testade mina gränser. Nådde och passerade min gräns. Först när jag bryskt hämtat tillbaka henne i koppel och satt henne på linjen sprang hon dit jag skickade. Jättesnygg linje blev det men hon var tvungen att testa om jag verkligen menade allvar.

Efter tuffa starka Maja kan jag aldrig ha en vek hund - den skulle kissa ner sig när jag håller på med min högljudda handling. Suck. Jag som är en sån fridsam lågmäld människa i vanliga fall   se vad du har gjort med mig Maja!  
Va? En bild som inte innehåller hundträning i snöfall? Jo jo plötsligt händer det. Jag beställde IKEA-möbler. Så här såg dom ut innan.

 
Ta-daa efter några timmars monterande så har jag en fin balkonggrupp. Och hundarna provsitter soffan. Notera bädden på golvet. Där får väl jag sitta eftersom soffan är upptagen.   

  Fotat samma dag som dom varnar för gräsbränder i norr. Jag förstår inte. Hur ska gräset kunna brinna? Först måste man fösa undan snön, torka, hälla på bensin för att det ska brinna...  

 
Iallafall är ljuset tillbaka. Från och med idag är det midnattssol i Treriksröset. På söndag är det midnattssol i Kiruna, solen går inte ner på två månader. Javisstja det var därför jag bor här - midnattssolen       


 Idag efter jobbet tog jag ut veckans friskvårdstimme. Vi ska ut på favvo-rundan nära jobbet. Hur mycket snö är det i skogarna? Kommer vi över bäcken?

Jag kan säga att det var en hel del snö kvar, jag och vovsen kryssade fram mellan barmarksfläckarna. Vid ett tillfälle hittade jag ingen bra väg över ett besvärligt ställe men hundarna visade mig! Jag berömde dom lågmält (läs: översvallande) och Maja fick glädjefnatt. Hon började springa runt, skälla och tänkte nog äta upp Wilda    
Stackars Wilda som får stå ut med mycket.

Och bäcken? Nja vi fick ge oss. Det var alldeles för mycket vatten som hade bråttom. Botten var istäckt. Nä vi vände och gick tillbaka samma väg som vi kom. Nästa gång tar vi oss över bäcken och kan gå rundan i skogen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards