Alla inlägg under oktober 2012

Av Hjördis - 30 oktober 2012 13:13

Det har blivit vinter. Det snöar och snöar och snöar... Och kallt är det oxå, -13 i morse.

Vem tusan hittade på att vi inte ska sommartid året om? Det låter mycket bättre att det är sommartid än "normaltid" eller "vintertid". Nä vi kan ha sommartid året om oavsett grader ute.


I morse vaknade jag alltså kl 4, drog mig till 4.30 innan jag klev upp. Jag får ju lite hjälp att vakna av en pigg valp som definitivt tycker att vi ska ha sommartid året om.   Nog för att jag är morronpigg men kl 4...


Senaste på hundfronten: Wilda har börjat löpa. Nu är hon i höglöp och stackars nalle får inte vara ifred. Nalle har en tomteluva så jag kallar den för Bad Santa. Och när den har varit en Bad Santa så sätter Wilda (på) den på plats. För att uttrycka det diplomatiskt.   Och Maja lär sig...


Lisa har lite jobbigt med kyla och nysnö. Det är två eller fyra tossar på när vi går ut. Med fyra tossar på är hon helvild i snön. Med Maja efter sig... som lär sig... Jag kommer absolut inte att åka skidor med Maja och Lisa samtidigt - som sagt Maja lär sig...


Maja har debuterat i ringen. Vi var i Boden på SSRK:s utställning. Hon fick bra kritik. "Utm huvud och uttryck, Utm vinklar bak, Utm rörelser, Utm päls o tempo" och lite annat. Hon hade inte en chans mot spanjoren/spanjorskan som hon tävlade mot dock. Vet inte om det var en tik eller hane då vi gick in samtidigt men i katalogen stod det att det var en hane. Behöver jag säga att jag inte alls var beredd att gå in, trodde tikar och hanar gick var för sig. Det var bara en tik och en hane i valpklass II, kanske dom slog två flugor på smällen?  Ja ja nyttig erfarenhet iallafall. 


Vilken härlig inställning Maja hade! Hon gick in i lokalen, totalt orädd, skällde till då och då som för att säga: - Här är jag! I ringen var hon nyfiken och framåt. Hon var rolig att visa upp och jag skulle nästan vilja ställa ut henne fler gånger...


Vi åkte ner till kusten dan innan utställningen, bokat stuga i Luleå. Kul med miljöträning för hundarna och kul för matte att shoppa lite. Köpte nya mattor till vardagsrummet. Inget märkvärdigt utan från Rusta. Väl hemma tog det kanske 10 minuter innan nån hade rännskitat på rumsmattan. Så där är det att vara hundägare. Mattan är fortfarande ny men inte ren.   


Till middag blev det skräpmat från Max. Till och med hundarna fick varsin minihampis som dom svalde utan att tugga. Rännskitan berodde nog på nåt äckel som dom fann på rastplatsen i Töre, inte hamburgaren.


Nu när det är mörkt och kallt och snöigt ute så brukar jag klickerträna småsaker med hundarna inomhus. Två av hundarna tränar alltid att ligga i soffan och titta på medan tredje tränas. Maja har varit ett yrväder så fort hon ser en dummy så den träningen har legat nere  .


Igår testade jag att hon skulle sitta, stanna kvar några gånger och det gick bra. Jag la ut en dummy och hon satt kvar. Jag skickade ut henne mot dummyn och då hämtade hon den och bytte mot godis. Tidigare har hon spottat dummyn om jag haft godis i handen och hon har inte suttit kvar om en dummy ligger på golvet. Men igår så var hon behärskad. Vilken skillnad.   Nu kanske vi kan börja träna mera...


Tror att det var bra att jag inte höll på med apportering när hon har yrslat som värst och dansat på bakbenen av iver. Jag vill inte att det beteendet ska förknippas med apportering. Annars får hon gärna vara yrväder som den valp hon är. Både Lisa och Wilda är hur lugna som helst och det är en tidsfråga innan Maja blir detsamma. Maja får gärna vara tvåbent hund så länge hon önskar. Eller som hennes uppfödare säger: det märks att valparna i kullen har namn som börjar med "Hot".  

Av Hjördis - 21 oktober 2012 17:18

Hon är härlig att fota den där fina Maja. Några bilder från dagens prommis på Luossavaara.

Finns en del snö. Långt därborta på kebnekaisemassivet finns massor med snö.


Maja är en linslus. Lisa kikar fram lite försynt...


Lisa var först upp på stenen. Maja hade gärna suttit högst upp.


 

Lite snö på nosen, sötnosen.


 

Vem är det som smyger i gräset? Perfekt kamoflerad. Börjar på Ma, slutar på ja.

Av Hjördis - 8 oktober 2012 17:12

På lördan var det tänkt att jag skulle åka västerut å träna men det var uselt väder. Vi stannade hemma å kolla tv! Händer väl max en gång per år att jag kollar tv en hel lördag.

Till söndan var vädret bättre. Packade hundar å termos i bilen och åkte till Björkliden. Under bilturen lyssnade jag på en ljudbok, Fallvatten av Mikael Niemi. Ruggigt spännande - ett under att jag kom ihåg att svänga av till Björkliden, hade lika gärna kunnat fortsätta till Harstad utan att ens märka det.   

Susan och hennes labbe Axel skulle också träna men vi började med fika.  

Ena halvan av Lapporten skymtade. Det blir nog vinter och snö i år igen...


Efter fikat och allt busande fick Maja whila i bilen. Det tyckte hon var skönt, hon snurrade ihop som en kanelbulle direkt. Vi andra gick ut på den stängda golfbanan. Här ska gömmas dummiesar. Men ingen fick hämta nåt än. Vi tog en prommis medan dummiesarna och hundarna fick "svalna".


Dagens starttrio: Axel, Lisa och Wilda. Vi kastade lite markeringar. Alla hundar skötte sig exemplariskt. Wilda fick testa dubbelmarkeringar första gången. Hon kom ihåg båda och efter lite snurrande kom bägge in. Jag är helt kravlös med Wilda - allt hon lyckas med blir jag jätteglad för. Lisa däremot har krav på sig, hon ska helst spika sina markeringar och även dubbel-diton. Och jag tror hon var ganska duktig idag. Axel hade inga problem idag - han ville nog impa på brudarna...  


Lisa på ingång


Wilda på ingång


Och Axel likaså


Efter markeringsarbetet gick vi till golfbanan och tränade linjer. Långa linjer, linjer med stopp. Hundarna skötte sig. Iallafall Axel. Wilda jobbar helt kravlöst och jag tar på mig silkesvantar när jag skickar henne. Vågar knappt andas för att hon inte ska bli störd eller misslyckas.


Lisa. Ja hon är över 6 år. Hon vet oftast bäst själv. Hon är olydig. Och jag tillåter det för det mesta. Men så ska man inte göra påminde Sus mig. Jag måste bli mera diciplinerad med henne. Hon är ju trots allt mitt övningsobjekt så jag kan träna Maja ännu bättre 


Vi avslutade träningen med hopp-å-lek. Och som dom lekte. T o m Lisa sprang runt å jagade och blev jagad. Stackars Axel visste inte hur han skulle undkomma Maja-piraja.



- Jag ska bara smaka lite... Maja tuggar på stackars Axel. 

Sus med hundgänget. Tanken var att hon skulle fotas med sin hund men... tre goldenbrudar ville åxå vara med.


Bus-Maja räcker ut tungan till mig?! Söta Maja  


 

- Tänk om man skulle sticka efter en hare eller två...

Av Hjördis - 7 oktober 2012 08:50

I onsdags var det en sån där härlig höstdag med soooool och värme. Kanske sista varma dagen i år?! Efter jobbet packade jag hundar å kamera och åkte till trollskogen bakom IRF...

Hundarnas "jobb" är att följa med matte på hennes prommisar. - Jobbet väntar flickorna!


 

Lite bus. Wilda flyger omkring när hon leker med Maja...


 

Den första av Aptas tre toppar. Högsta toppen är förstås den tredje längst bort.


Jag får björnfrossa av allt och inget. Är det inte en björn därborta?   


 

Nä, bara en stubbe...


- Matte nu var du fånig igen, flinar Lisa. 


 

Kiruna från en annan vinkel. Har jag sagt att jag gillar tallskog?! Mmmmmm


En öhhh blomma?! Iallafall en färgklick idag   


 

Kapplöpning


 

Lisa whilar på en stubbe. Maja vill åxå whila men hon ryms inte. Maja börjar lära sig vad det kan betyda att sitta uppflugen på en sten eller höjd... [godis]


 

Maja funderar: - Ska jag eller ska jag inte springa efter syrrorna?


- Kåm då matte. Jag har inte hela dan på mig.


Solen börjar gå ner. Soldis bland trädstammarna...


Bilen! Snart där. En skön prommis en härlig höstdag.


Hur det nu kom sig, men jag har anmält Maja på utställning i Boden i slutet av månaden. Hon går i valpklass så det är inofficiellt. Det blir kul med en tur till kusten, storheden-shopping och övernattning. Jag som slutat med utställning? Vet inte riktigt hur det gick till men Majas uppfödare är bra på övertalning. Och jag var inte så svår att övertala, hade väl en svacka

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards