Alla inlägg under december 2011

Av Hjördis - 26 december 2011 15:23

 

Snöiga hälsningar från två gula.

 

Det är inte lätt... att fota det härliga blåa ljuset i december. Foton gör det inte rättvisa.

Bilen ser helt mörk ut men i verkligheten var det ljust och klart när fotot togs.

För tre timmar sen. NU är det becksvart ute. Men DÅ var det ljus och lovande, himlen brann.


Den här julen går till historien som den varmaste och blåsigaste i mannaminne. Jag har skottat snö varje dag och morrat åt alla som önskade sig snö i november.


Har kommit på en teori om det här med snö eller inte snö. Om jag har möjlighet att själv kontrollera eller bekämpa snön, alltså ploga med traktor, snöslunga eller att nån gör det åt mig; så gillar jag snö.


Om jag däremot måste bekämpa snön med muskelkraft = spade; hata snön.

  

Gissa vilken katerogi jag hör till. ps har träningsvärk.


Min hemsida www.piikani.se sjunger på sista versen.

Jag har problem varje gång den ska uppdateras så därför är det gonatt med den.

 

Har du länkat dit så "rikta om" hit itstället. Jag skiver här på bloggplasten numera.

Om jag lyckas, länkar jag från piikani.se hit. Om inte så är det bara ännu ett skäl att lägga ner den hemsidan. 


Nu ska jag sätta mig med en deckare, en tegelsten skriven av favvoförfattaren Elizabeth George "Denna dödens kropp" om kommissarie Thomas Lynley och inspektör Barbara Havers. Yummi  

Av Hjördis - 26 december 2011 14:53

Wilda är född 28 maj 2008

Wilda är den snällaste hund jag nånsin träffat på. Hon gör inte en fluga förnär och hon älskar allt och alla.

Inte för inte är hon godkänd terapihund på äldreboenden. Hon "jobbade" ett tag med att bli beundrad och omklappad av dom som bodde på äldreboenden. Gissa om hon älskade sitt jobb?!

Tack vare Wilda har jag börjat klickerträna hundarna. Inget annat än klick+godbit nådde fram till denna härliga golden. Det här är en lyhörd och känslig hund som ibland är rent utav blyg. Men helt klart charmig.

Wilda har gått på utställningar och viltspårprov. Lydnad och jakt kommer när hon börjar våga ta för sig.

Wilda är världens bästa hund hon med

  

Av Hjördis - 26 december 2011 14:19

Lisa är född 18 april 2006.

Det är är en härlig hund att jobba med. En lagom blandning av följsamhet och självständighet.

Problemet är att man aldrig vet när hon tänker vara följsam och när hon tänker vara självständig.

Hon har gått på utställningar, lydnadsprov, viltspårprov och jaktprov; allt med skiftande resultat. 

En allroundhund som hänger med på det mesta för det mesta.

När hon inte vill hänga med så kan det bero på hennes ålder, hon börjar bli i den åldern att hon vet bäst själv och ingen kan övertala henne till nåt annat om hon inte vill.

Lisa är världens bästa hund, åtminstone i min värld

  

  
Av Hjördis - 20 december 2011 20:09

Jag fick världens finaste ask av Åsa i födelsedagspresent. Hon gör massor av fina grejer. Fick även några julgranskulor med motiv = hundarna, men de blev inge bra på bild. I verkligheten är dom jättefina och minnen för livet. På baksidan av ett Wilda-motiv stod: "Caution! Dog has "licker" license" He he he passar ju jättebra på Wilda, det är hennes hemliga vapen.


Annars har jag skottat snö idag igen. Och igår. Och dan innan. Jag tycker det räcker med snö nu. Alla som fortfarande saknar snö kan få resten. Jag vill inte ha mer. Klippet nedan säger allt (om man förstår finska).


 
 


Av Hjördis - 17 december 2011 14:04

Medan matte roade sig i hufudstaden, fick vovvarna roa sig i Laxforsen. Av bilderna att döma hade vovvarna roligast. Tack snälla hundpang-Sus för bilderna 

-Ta mig om du kan!

Mera bus. När Lisa var valp avgudade hon en schäfer som hette Fanto. Sen dess har Lisa en förkärlek för schäfrar.


- Får vi godis? Vi vill ha godis. Matte bruka' alltid ge godis.


- Va? Jobba?! Det där ser jobbit' ut.


- Ropade du? Jag kåmmer!


- Hmmm bada? Kanske en annan gång...


Hundpangkompisen Björkman var glad att hans tjejer var där.


- Jag flusel... tossar på bakvassingarna?


- Sisten till Sus är en rutten fisk.


Lisa har så kloka ögon. Undrar vad hon tänker?


Men vad Wilda tänker är givet. - När är det matdag? Är det inte snart dags för lite mat. Jag är hungi.


Tack Sus för att du tar hand om mina flickor på bästa sätt.  Du är toppen! 

Av Hjördis - 17 december 2011 13:36

Skönt med en lång prommis. Jag å vovvarna prommade in till stan. Jag tyckte lite synd om alla som stressar med julklappsinköp och annat. Jag har själv stressat så mycket på sistone att jag orkar inte med julhysteri just nu. Den här julen får bli som eljest tänkte jag.


Förra helgen åkte jag till huvudstaden för att kolla läget. Så här såg det ut i gamla stan. Själv satt jag och bästa kompisen å fikade å whilade trötta ben.


Lite stressvarning var det på Drottninggatan. Inget för lantisar som mig.


 

Konserthuset. Vadan alla lyxbilar? Jo, Nobelpristagarna får sina miljoner därinne. Själv fick jag inget nobelpris i år heller. Kanske nästa år? Fast då får dom instifta ett pris "Årets medelmåtta som inte gjort nåt märkvärdig på sistone". Jag gissar att konkurrensen om ett sånt pris skulle vara hård.  


Och Kungsgatan firar 100 år. Det var riktigt läckert med alla lampor och julbelysningar överallt. Annat än lilla Kiruna.


På Sergels torg lyste det tjusigt.


NK:s fönster var roliga att kika i. Den här gillade jag.


På söndan var det hundmässa för hela slanten. Rasparad i bakgrunden. Det var första gången jag besökte Stockholmsutställningen (fd Stora Stockholm) och förhoppningsvis inte den sista. Så mycket av allt. Fantastiskt fina hundar. Massor med hundrelaterade grejer att köpa. Nästan inga bekanta men det gjorde inget. Jag shoppade loss, trots min höga ålder insåg jag hur mycket (hund-)prylar jag saknade. (Jag har en teori om att ju äldre man blir desto mindre köper man.)  


Och apropå hög ålder så blev den ett snäpp högre häromdan - jag fyllde år. Stockholmsresan var min födelsedagspresent till mig själv. Lax- och räkmackan då? Jo efter att ha ätit så mycket tårta som man kan, är det gott med något salt och laxigt. Finns kvar tårta förresten. Bara å komma å fika. Du behöver inte ta med nånting, jag har nämligen allt jag behöver .  Medan jag roade mig i Stockholm, roade sig vovvarna på hundpanget i Laxforsen. Jag har fått bilder...

Av Hjördis - 17 december 2011 10:03

Trot om du vill men jag har gjort några tappra försök att uppdatera bloggen. Men det är ett stort misstag att sitta vid en 8 år gammal dator när man surfar och bloggar. Helt plötsligt hänger sig skiten och jag vill kasta ut den. NU sitter jag vid lite nyare dator och håller tummarna att det går bra 


Jag har massor med bilder...

Ack-ja fotat på Luossaspåret medan solen fortfarande var över horisonten och det var lagom mycket snö...  


Parkbänkar är till för hundar oxå. Lisa flusel om vassingarna därför tossar.


Mmmmm mumsiga saffransbullar och pepparkaksmuffins med frosting. Mmmm kan det ha varit runt första advent?


Wilda sover inte i nån bia-bädd! - Mattes bädd ä mycke sönare. "Valpen" i munnen.


På väg till Haparanda och IKEA passerar vi en trasig busstation, den säger själv att den är PAJ.


   

Kamprad fick inga pengar av mig vid senaste IKEA-besöket. Snopet javisst men jag skyller på åldern  jag har det jag behöver till och med värmeljus så det räcker.


Fler bilder kommer men nu ska jag ut i det svaga dagsljus som finns en kort stund varje dag. Hejhopp 

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards