Alla inlägg under september 2014

Av Hjördis - 21 september 2014 10:06


Det är en fasa att hitta varmkorvar i drivor där man alltid går med sina hundar. Hundarna vräker i sig som om det var sista gången dom får mat. Dom kan spräcka magsäcken. Dom kan får magomvridning som är ett livshotande tillstånd om dom inte kommer till vet så snabbt som möjligt.
Flera gånger sista veckorna har det sett ut så här i Varggropen - ett populärt friluftsområde i Kiruna. Den här gången hann jag stoppa hundarna innan dom slukat allt men andra gånger har dom lyckats...


Vem är så tanklös? Av spåren att döma så är det skolklasser. Förutom korvrester finns div godispapper, tomma tetror och rykande eldstäder. Skolklasser har förmodligen nån vuxen med sig, en lärare som leder klassen.


Dont get mad, get even! När lärare gör så kunde hundägare lämna grejjer utanför skolor.

 

Lyckligtvis är hundägare klokare än lärare. Hundägare kan ha barn och kan se bägge sidor. Lärare verkar sakna både det ena och det andra?! Är skolorna för generösa med utflyktsmat när det blir så mycket över? Måste det alltid snaskas i naturen? Städpatrull som plockar upp efteråt? Istället för hundbajspåse - barnpåse? Plocka upp efter dina barn!

Jag är inte förbannad på barnskräpning men ibland skenar tankarna iväg   . Vänta bara tills jag skriver om djurplågare som matar vildkatter - då ryker tangentbordet   

Av Hjördis - 19 september 2014 11:27

Lätt hänt att tappa bort en hund... Igår tappade jag bort Wilda.

 

Vi hade friluftshalvdag med jobbet igår. Samling vid Ripan och sedan promenad efter Midnattsolstigen upp på Luossavaara. Mat å vatten uppe på toppen och sen promenad tillbaka till Ripan. Barn och hundar välkomna.


Naturligtvis tog jag med alla tre vovs. Vi började gå efter Midnattsolstigen. När vi närmar oss Varggropen-spåren ser jag att Wilda vädrar väl mycket... Visslar in henne en gång, det gick bra. Sen drog hon. Med Maja i hälarna. Sen drog även Lisa. 


Tidigare veckor har hundarna hittat varmkorvrester som div skolutflykter lämnat efter sig. Varmkorv som blivit över häller dom ut på marken "nån räv som äter upp" tänker lärar-genierna kanske. Nej det är mina och andras hundar som hittar det och äter till dom spricker. Dom får vittring på det på flera kilometer!


Iallafall fick mina hundar vittring på nåt gott på Varggropens elljusspår. Jag kunde inte fortsätta efter Midnattsolstigen, måste leta reda på hundarna. Maja kom ganska snart tillbaka. Vi gick mot elljusspåret och hittade Lisa där vid en eldplats som fortfarande rykte. Men Wilda var borta! Vad göra?


Gick tillbaka till Ripan, hoppade i bilen och körde till Varggropens parkering. Och där står Wilda och väntar. Hon fick en kram och sen in i bilen. Jag inser hur orolig jag varit först när jag hittade henne. Tänk om hon hade börjat springa runt och leta efter mig? Sprungit ut på Kurra-vägen?! Trafiken på Kurra-vägen är hemsk. Alla kurra-bor verkar ha hemlängtan kör som om dom har bråttom hem på toa eller nåt.


Det är lätt hänt att hundar springer bort. Dom får vittring på nåt och sen är det ajöss.


Sen en fundering på hur lärarna tänker när dom vräker ut matrester och skräp. Vad lär dom eleverna? Kasta skräp som du vill?! Håll Sverige rent är bara för naturmuppar och miljöpartister? Det är trist med nedskräpning i naturen.



Hundar slutar inte äta när dom är mätta, dom kan äta tills dom spricker och dö av det. Tänk om man skulle lämna heroin och sprit utanför skolor - ojdå råkade barnen ta det? Så går det när man inte håller efter sina barn. Så känns det för hundägare vars hundar slukar rester efter elevernas utflykter. (Skrivet med ironi för att jämföra. Jag skulle aldrig göra sånt. Jag har vett i skallen.)

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards