Alla inlägg under augusti 2016

Av Hjördis - 29 augusti 2016 19:55

Jag och Maja har startat på jaktprov i Norge. Det blev ett tredjepris i nybörjarklass.  

Vi hade kunnat fått bättre pris om inte Maja slutat löpa för 5 dagar sen. Hon blir lite loj efter löp så hennes sök på provet var inte det bästa. Vattenmarkeringarna spikade hon men lämnade inte av i hand direkt utan spottade, skakade, plockade upp och kom in. Hade hon inte löpt innan hade vi tränat mera på det. Landmarkeringarna var klockrena. Maja är en annan hund än för ett år sen. Nu kommer hon direkt till mig med apporten. Hon struntar i publik och domare och funkisar. Hon har gjort stora framsteg och det kan bara bli bättre. Nu kör vi, jag och mina fina vov     

Vi tränar i vått och torrt. I lite regn och i mycket regn.   Ursäkta suddig bild men det var den enda bilden jag kom för mig att ta på jaktkurs med världens bästa Karin T. Vi var ett gäng som kursade för henne efter SSRK Kiruna's jaktprov. Det var den bästa jaktkurs och instruktör jag haft förmånen att gå för.
Jag och vovvarna "råkade" vara med på spanielträning. Jätteintressant att se hur spaniels jakttränas. Dessutom var vi på en toppenfin plats som jag inte varit på förut. En rastplast mellan två sjöar. Bara att välja vilken sjö man vill använda. Eller så använder man båda om man inte kan välja.
Aptaspromenaden är ett måste varje sommar. I år gick vi tillsammans med ett gäng settrar. Enda som saknades var termos och fika men man kan inte få allt.
Och Trollsjön förstås. Ingen riktig sommar utan det.    Det var nog årets varmaste dag att fjällvandra. Säkert därför jag blev så trött. T o m nedförsbacke kändes som uppför. Och jag tror alldeles säkert att vägen blir lite brantare och längre bort för varje år. Det kan väl inte bero på att jag blir äldre och äldre???     
Dagens fynd tyckte Wilda. Jag vet inte hur mycket hon hann äta innan jag upptäckte vad hon hittat. Det sorgliga är att det troligen är rester efter nån skolutflykt. Hur tänker man när man häller ut kilovis med varmkorv? Att rävarna äter tills dom dör? Eller att en hund äter tills den dör?   


Ska jag hämnas genom att lämna vodkaflaskor utanför skolor. Jamen jag trodde nån alkis skulle hitta det och dricka upp. Inte kan jag hjälpa att små små elever hittar det och dricker ihjäl sig?   

Det är bara ett dåligt exempel skrivet med asmycket ironi. Jag skulle aldrig skada nån. Men det är för jäv*igt att det gång på gång hälls ut korv ut i naturen där hundägare går med sina hundar. Säger väl allt om intelligensnivån i skolvärlden?! 


Förutom att jaktträna Maja tränar vi även viltspår. Hon är redan svensk och norsk champinjon så vi siktar mot finskt dito. Det är inte så svårt att spåra i 1 400 meter på mindre än 45 minuter. Det som är svårt är att komma med på ett prov! Jag har inte kommit med på tre prov hittills och efter dagens träning tar vi en paus från spårandet till nästa år.

 
Dagens spår var inte så långt men hade kluriga vinklar som Maja klarade utan problem. Hon spårar faktiskt så bra att jag inte kan lura henne på nåt sätt. Appen Dog Tracks och min telefon är inte alldeles överens - Maja spårar i spårkärnan nästan hela tiden. Vi är sååååå redo för provstart i Finland men vi lottas bort i deras prov.   


Nåväl det är bara ännu ett i-landsproblem att acceptera. Nu är det höst. Det är vackra färger ute med klar luft. Vi går långa härliga promenader varje dag. Jag samlar mod att gå Björnstigen i år igen. Och det finns andra ställen som jag skulle vilja gå till men pga björnfrossa så törs jag inte gå ensam. Nån som vill följa med...?    

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards