Alla inlägg under augusti 2014

Av Hjördis - 30 augusti 2014 09:10


Vilken härlig höst det verkar bli! Nu har temperaturerna blivit mera normala och jag och mina vovs är ute varje dag och njuter av naturen. En tur till Aptas...  

Kiruna Höstmarknad besökte vi oxå. Och nej, vi gick inte i vimlet och trängseln och blev trampade på. Vi satt och tittade på folk å fä på ett tryggt ställe. Wilda tyckte förstås att vi skulle gå å trängas å leta godsaker på backen...   

 

En av många turer till Saivo: rönnen dignar av bär. Då blir det snöfattig vinter med rejäl kyla? Eller så blir det som vanligt metervis med snö och kallt...    
Det är inte varje dag man ser älgar nära bebyggelse. Denna ko med kalvar hade kanske hälsat på på äldreboendet Mysingen.  

Lisa har hunnit bli drygt 8 år gammal och åt mig säger hon att hon har jätte-jätte-ont i framtassarna. Men ibland gör det inte så ont. T ex när man busar med lillsyrran...  

Mina härliga hundar - det är livskvalite för mig. Oavsett hur det går på prov och utställningar, WT och viltspår      

Av Hjördis - 23 augusti 2014 09:50

Vi nollade! Vi nollade så det stänker om det.   

Maja visade varför hon heter Hot May - hon var så i gasen idag. Två landmarkeringar fixade hon fint. En vattenmarkering gick också bra till hon skakade och droppade anden och började leka med annat. Hon tänkte inte apportera mera idag. Domaren bröt ungefär samtidigt som jag bröt (ihop).

Och förresten började Maja provet med att störa hunden som var i passivitet... Var är det där hålet i golvet som man vill sjunka genom när man behöver det?

När vi tränar är hon så duktig så  men i provsituationer med störningar   


Tur att jaktträning och -prov är ens hobby och man gör det för att det är kul     


Domarens råd till mig var att vara mer bestämd - Maja är inte en skör varelse som knäcks av att jag är bestämd. Fast det tror ju jag innerst inne... min lilla bejbis   

Av Hjördis - 16 augusti 2014 15:10

Syndare och syndare men ordspråket passar in på Lisa och hennes jaktträning. Idag går det geschwint att apportera allt möjligt vilt med henne. Hon är blixtsnabb att plocka upp det mesta i apporteringsväg. Varför gjorde hon inte det för två-tre år sen? När jag fortfarande kunde starta på jaktprov med henne? Ja ja sånt är livet.


Jag "kämpar" istället med Majas vilt-apportering och den går svajjigt. Ibland bra, ibland inte bra. Och en vecka kvar till nästa prov.


På skoj får alla vovsen apportera.  De turas om. Wilda som är en försiktig dam börjar kunna ta för sig mer och mer - speciellt när hon får se vad som är belöningen   Dagens belöning var en fullträff - alla vovs var heltaggade att hämta in fåglarna och bli belönade med kattmat på burk   

 

Lite konkurrens har väl aldrig skadat...

Av Hjördis - 12 augusti 2014 21:26

Hade en till...
 

Av Hjördis - 12 augusti 2014 21:17

Underhållning på lördagkvällen under GoldenSpecialen. 
 

Första gången jag ser sånt här, har bara hört talas om vattenköring med snöskoter. Boys with toys...

Av Hjördis - 12 augusti 2014 20:20

8-10 augusti var vi på GoldenSpecialen, denna år i Trehörningsjö nära Örnsköldsvik.


Visst hade vi kunnat åka med Hubbe men då hade jag fått vålda in vovsen i husbilen och så fort en dörr öppnas hade det rasat ut hundar. Mina hundar gillar inte åka husbil. Och jag som köpte den för att åka med hundarna på sånt som GS...  Jag gillar min Hubbe och vill gärna behålla den. Men om jag inte kan använda den...   


Vi tog Volvon till Trehörningsjö. Bodde i en liten stuga på campingen Kerstins Udde. Campingen och trakten kryllade av goldens. En bybo(?) hade släkt på besök. Släkten undrade om ALLA i byn hade golden?!


Under lördagen hade jag och Maja ett WT (workingtest). Det var Majas första WT och vi startade i nybörjarklass.

På WT är det fem stationer. Varje station är värd 20 poäng. För varje misstag ryker poäng. Vi fick ta stationerna i valfri ordning. Ett genialt system med numrerade tennisbollar och en ränna vid varje station gjorde att man kunde slappna av medan man köade. 

När man kom till en station la man sin tennisboll längst bak i rännan. Så småningom blev det ens tur att göra stationen.

1. Första stationen var en landmarkering. Maja hade inga problem med den och vi fick full pott.

2. Nästa station var en landmarkering men hunden måste simma över en bäck och upp på nästa strand. På startplatsen låg en björkstam under vattenytan som hundarna skulle passera. Maja hade inga problem med det och full pott på den med. Vi tog den här stationen sist.

3. Tredje stationen en landmarkering till, framför en stor sten. Maja sprang först förbi stenen, letade runt och fann dummyn. Avlämningen hade kunnat vara bättre för M fick syn på plastbackar bakom mig som måste undersökas med dummy i munnen. Sen tappade och den och plockade upp och lämnade av till mig. Här tappade vi massa poäng.

4. Fjärde stationen var en vattenmarkering. Maja såg nog inte att dummyn hamnade i vattnet utan hon gick upp på land och nosade där en stund. Sen gick hon ner i vattnet, såg dummyn och lämnade av snyggt. Vi tappade en del poäng när M inte såg var dummyn hamnade. Solen i ögonen trodde min maskot/uppfödare Ingrid med Ticka 5 månader charmig goldenvalp som utan vidare hade fått följa med mig hem   Det var skönt att ha stöd och få råd av Ingrid under wt - du kommer väl till vår nästa provstart och stöttar?!

5. Femte stationen var en bit fotgående och en landmarkering. Vi fick nästan full pott här med, Maja hade inga problem med det.


Totalt fick vi 81 poäng och därmed ett första pris.   Jag var så glad och så stolt över min Maja. Speciellt efter det nesliga jaktprovet där hon "inte kunde nåt".

Maja laddar inför sista stationen (nr 2). Bästa behållningen av GS och WT't var att både jag och Maja kunde koppla av mellan stationerna. Tack uppfödaren Ingrid som sa till åt mig ATT SITTA NER   och invänta min tur. Annars hade jag hoppat runt som vanligt och stressat upp mig själv och min hund.


 

En kväll fick jag vara hundvakt åt Majas syster Prillan. Prillan och Maja är så lika varandra, både till utseende och sätt. Söta Prillan längst bak.


På söndagen var det utställning. Majas uppfödare trimmade M så hon blev vrålsnygg!   I Majas klass var det 20 - 23 hundar. 5 bästa placerades, resten åkte ut. Maja hörde till dom som åkte ut men hon fick fin kritik. Bästa under utställningen var ändå Mauds fina Tickan som lyckats rymma från utställningstältet och sprang ut i andra ringen. Racade runt och "alla" försökte fånga henne. Som sagt Tickan hade fått följa med mig hem, hon var så fin! Och busig ska man vara som 5 månaders valp.


Efter att Maja och jag fått tack-och-adjö i utställningsringen kände jag mig helt slut. Hämtade resten av vovsen, tog en hampis, lämnade in stugnyckeln, kramade om uppfödaren och sa hejdå till årets GoldenSpecial. Till nästa gång ska jag boka för att stanna en natt till. Nu åkte jag mitt i finalerna för jag var slut och hade 35 mil att köra. För det blir en nästa gång! Det var så glad och bra stämning bland goldenfolket. Ingen höjde på ögonbryn när man kom gående med 3 goldens. När man är på stan (i Kiruna) händer det att man får frågor om varför man har så många hundar och av samma ras. Under GS var det inget konstigt med det   många hade massor av goldens   . Jag började t o m tänka att det är den enda rasen som behövs    

Av Hjördis - 12 augusti 2014 20:03


Augustisemester - visst låter det härligt! Juni och juli är inga höjdarmånader i Kiruna. Juni kan vara kall och juli kryllar av mygg. Augusti däremot... Vovsen får simma. Vi jakttränar och åtminstonde anmäler till jaktprov och WT. Om vi sen deltar beror på   

  


Min bror Torsten är en hejare på laxfiske i byn. Här har han fått en bjässe som Wilda och Maja beundrar.

 

En kväll hängde vi med Maggan och Linda på DogParkour. Vi tränade att backa uppför en trappa, stå med framtassarna på ett lågt staket och röra sig i sidled, sitta på en stubbe och mera. Efteråt var det hopp-å-lek. Maja, Wilda, Love och Molly. Lisa var oxå med men hon är då alldeles för vuxen för att leka sådär   

 

På Bumerangen, en återvinningsaffär, kan man göra fynd. Nallen kostade 30 kr och Maja och Wilda hade snart dragkamp om den. Stackars nalle vilket liv du får hos oss...

Av Hjördis - 12 augusti 2014 19:29

Ok jag vet. Det var några veckor sen. Men jag har gjort så mycket annat än bloggat. Bättre sent än aldrig kanske?

Första semesterdan ringde jag tandläkaren och sa att nu är det inte roligt mera med tandvärken som hållit på i 6 månader. Jag fick tid samma dag och tandläkaren såg att tanden spruckit under en gaaaaaammal amalgamfyllning. Det normala är att man rotfyller. Meeeen den här tandläkaren tänkte att det kanske inte behövs och gjorde en vanlig lagning. Av en sprucken tand.   


Två dagar med tandvärk följde. Och en natt med inflammation eller nåt - ena kinden svullnade upp. Ringde tandläkaren och fick en pencillinkur - måste kommit bacilluskor i tandrötterna när tanden lagades. Eftersom jag var hos mina föräldrar i byn när det hände så var det inte "bara" att titta in på apoteket efter pencillin. Det blev 28 mil i bil till närmaste apotek. Och nån dag senare är det jaktprov i Kalix för mig och Maja. Majas första. Jag mådde väl inte på topp efter allt; inte den bästa förberedelsen.


Hubbe:

      

Vi tog Hubbe åkte 35 mil till Kalix (Sangis). Det var varmt ute och varmt inne i Hubben. Övernattade på Sangis camping och nästa morgon jaktprov. Nybörjarklassprovet var jättebra upplagt! Det var lätt för åskådarna att se vad som hände. Det var lätt för deltagarna att förstå upplägget. Det borde gått som en dans! Men. Idag ville inte Maja apportera.

Först en landmarkering en kråka. Nä tyckte M.   Domaren försökte hjälpa henne men icke.


Sedan en vattenmarkering en and. Jodå den dög att hämta in och lämna av så fint   

Därefter sök. Maja fann en kråka, nosade och sprang vidare. Nosade på nåt annat och sprang lite mera   

Till slut en vattenmarkering till en trut som hamnade lite bakom en ö. Jodå Maja simmade ut till ön, klättrade upp, nosade. Fortsatte sen i vattnet efter truten som hade seglat iväg mot land. Nosade lite och sen fick jag kalla in henne.   Att vi nollade är väl ingen överdrift. Vi fick träna på passiviteten medan nästa hund briljerade.


Och det var det. Ett jättebra provupplägg men Maja ville inte. Domaren kom med goda råd att göra "övningsjaktprov" med träningskompisar och det är väl jättebra ide. Om man har träningskompisar... Jag tränar oftast ensam.


Sammanfattning: så lite har Maja aldrig apporterat förr!


Vi åkte hem med Hubbe.    Det blev en varm resa. Närmare +30 grader ute och inne - friskluftsblåsaren slutade funka. Väl hemma när jag kunde tänka igen kollade jag säkringarna - Bingo! En säkring som brunnit och jag fixade det själv   Nåt att vara stolt över denna eländiga dag.

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards