Alla inlägg under april 2016

Av Hjördis - 3 april 2016 14:34

På SSRK-Kirunas årsmöte i februari blev Maja klubbmästare i Viltspår tack vare hennes fyra raka viltspårettor inkl två championat. Älskade vovve!

Nu är det vårvinter. Den årstiden då snön ligger kvar och solen vinner mer tid varje dag. Det är ljust länge och uteaktiviteterna tar aldrig slut när det är bra väder   

 

En härligt skidtur med mina draghundar?! Nejdå bilden ljuger som en häst galopperar. Jag selade på hundarna och dom trasslade och tjårvade med linan. När jag vände tillbaka till bilen blev linan sträckt och jag fotade. Det är lätt att ljuga med bilder.

Apporteringsträning! Äntligen kan man börja träna lite grann igen. Bilden ljuger inte, både Wilda och Maja apporterar gärna. Ena är snabbare, andra inte så snabb men med samma glädje.

Och pimpelsäsongen har börjat. Eller pimpeltävlingssäsongen snarare. Vi har tävlat i Junosuando, ingen fisk men frisk luft och bra passivitetsträning för hundarna. Och det behöver dom så väl. Iallafall den bruna      

Vi har tävlat i Parakka. Wilda ville inte med ut på isen, hon fick såva i bilen. Jag och Maja delade renfällen. Maja intog whiloläge direkt. Hon vaknade till när en hund från ett pimpelhål i närheten kom och hälsade på. Annars znarkade vi ihop på isen i vindstilla solsken. Behöver jag en säga att det var underbart?! Öh fisk? Nä ingen fisk, inget napp. Jag miste en pirk som fastnade i iskanten i hålet. Som den goda förloraren jag är säger jag att det inte gör så mycket, vi får iallafall massa nyttig passivitetsträning bland folk och hundar.   

Idag lurade grannen mig att klättra upp brevid slalombacken. - Det är jättefint där och barmark, sa hon. Javisst var det fint och barmark men det var tuff klättring för en otränad matte - pust! Vi tog oss upp och gick från en bar fläck till nästa. Jag är utsvulten på barmark eftersom jag klättar uppför berg för att få se och känna vegetation under fötterna.     

Ser du ripan? Jag såg en ripa innan hundarna såg den. Ripan såg oss men satt kvar. Ett utmärkt tillfälle att träna omotiverat linjetag. Jag skickade först Wilda på den men hon trodde jag skämta med henne aprillo.



Jag skickade ut Maja och hon sprang - tills hon stötte upp ripan. Vilken bra träning för henne. Hon springer i blindo för att matte sagt det och så får hon belöning av att ripan lyfter. - Matte hade rätt!  

Maja mognar sent tror jag. Hon är som en valp i sinnet, busig, älskar allt och alla. Men lite vuxnare har hon blivit.      

Wilda är numera gamlingen i flocken. Hon har axlat rollen lite försiktigt och försiktig är hon i allt hon gör. Mattes       


Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards