Alla inlägg under augusti 2017

Av Hjördis - 13 augusti 2017 09:08

I regn och rusk startade jag och Maja på jaktprov i Narvik igår 12 augusti. Maja är en duktig markör på både land och vatten. Hon var lugn och fokuserad vid min sida. Förutom att hälsa hjärtligt    på domaren brydde hon sig inte om funkisar eller skytten idag. Återigen var det fältet som hon gick bet på. Kanske tycker hon att markeringar är kul som tusan och fält trist som f*n?! Det blev ett tredjepris på provet och det får vi vara nöjda med för dagen.


Domaren på Narviksprovet Asbjörn Kristiansen är en alldeles underbar domare! Han gav bra feedback och råd och såg det som var bra hellre än det som var mindre bra. Den skriftliga kritiken som Maja fick är inspirerande med enbart positiva beskrivningar. Det var fältarbetet som drog ned priset för dagen.


Stort tack till NTBK Narvik som arrangerar prov i fantastiskt vackra omgivningar. Hade det regnat lite mindre hade jag kanske kommit ihåg att ta upp kameran   

  Nikkavägen eller föredetta iallafall. Mörka moln hopar sig över Mordor? Eller över Luossavaara      Klockorna från stadshusets klockstapel nedmonterade inför putsning och nylokalisering. Alltså vad stora dom är. Några av klockorna är större än golden retrievers      Urtavlan på klockstapeln är enorm! Lite kul att se det på nära håll.  

Jag beställde diplom för mitt första nordiska championat. Maja heter numera NORD VCH Dåmigs Hot May. 

Viltspår är verkligen Majas gren! Och vilken tur att det är det jag brinner för    

Av Hjördis - 6 augusti 2017 11:44

Nu ser man för varje vecka hur stan rivs, eller flyttas om man ska vara pk. Det här är kanske sista sommaren med gamla centrum. Stadshusets torn togs ner den här veckan, bit för bit.   Fotat i slutet på maj innan tornet började krympa.

  Halva tornet kvar en dag.  

För att nästa dag vara nästan helt borta.

Nästa hus i väntan på flytt. I korsningen Gruvfogdegatan/Hjalmar Lundbohmsvägen. Uppallad och klar för transport. Bolagshotellet flyttas senare i höst. De har redan börjat gräva upp grunden så hotellet kan pallas upp. Jag är himla glad att jag fått en guidetur i byggnaden för något år sen. Det var häftigt att se gamla saker och höra gamla historier om byggnaden och om unga Kiruna.   

Kyrkan väntar på sin flytt i björkskogen. Mörka moln hopar sig? Det var säkert en tillfällighet.

Allt pga gruva och gruvbrytningen. Ja ja det är som det är.     

Inte konstigt att jag söker mig ut i naturen och tränar hundar. Eller tränar hund, bara Maja tränas. Wilda får apportera om och när hon vill. Maja vill alltid simma och apportera.  

 

Det är gott om hjorton i år. Maja hjälper mig att plocka   

Av Hjördis - 2 augusti 2017 17:54

 

Semestern lider mot sitt slut och jag måste göra Trollsjön även i år.

Vanligtvis brukar det mesta vara överblommat i början på augusti men inte i år. Det fanns snö och is, alla växter har inte hunnit titta fram än. Konstigt år i år.  

Fin promenadväg till Trollsjön. Bitvis iallafall. Första biten är lite brant upp, så även sista biten innan sjön.

Det regnade och var lite svalt, +11 grader kanske. Men det gjorde inget! Jag brukar tycka det är jobbig vandring i solsken. Idag gick det förvånansvärt lätt. Pga regnet tänkte jag att jag går väl en liten bit, fikar och vänder tillbaka. Jag måste inte ända fram till sjön i dåligt väder. 

Och innan jag visste ordet av var vi framme vid sjön. Det var bra väder att gå i. Bra för hundarna åxå, de blev inte överhettade.   

Wilda ville absolut inte posera, det var nån bakom mig som fikade...   Maja ser bara sin matte       Hundarna fick retrieverfnatt i snön.

När jag fikade fick jag även Wildas uppmärksamhet   

Det är makalöst vackert här! Måste besökas (varje år   )
 

- Hej, vad gör ni där nere? undrar kanske Maja. Nu sitter vi hemma och slöar framför TVn, det är vi nästan värda efter dagens motionstur.

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards