Alla inlägg under augusti 2010

Av Hjördis - 22 augusti 2010 09:20

Jag tar time-out! Med Lisas lydnadstävlande.   

Igår tävlade vi i Älvsbyn och efter några moment avbröt jag. Lisa ville inte. Hon nosade och nosade och nosade. Domaren frågade om och om igen om jag hade en hanhund pga nosandet. Lisa har PMS nej PLS och vill verkligen inte vara på lydnadsplan just nu. Hon reste sig när jag kom tillbaka från platsliggningen, fria följet gick bra tills hon plötsligt stannade i steget och blev stående   . Så vi tar en paus.  


Men - vi har varit i Älvsbyn och Storforsen, två nya platser för mig. Jag hade aldrig sett Storforsen förut och blev SÅ IMPONERAD. Jag gapade säkert en halvtimme medan vi gick från hotellet längs forsen och högst upp. Som tur hade jag kameran med mig. Om du inte besökt Storforsen - gör det! Här några bilder.


   Från vägen/hotellet ser det otroligt ut när forsen vräker sig ner från berget.


   Vi går upp längs stranden på den dånande forsen.


   Längs stranden finns trygga spångar att gå på, man behöver inte vara rädd att trilla i.


   Wilda var ändå lite rädd...



  Så maffigt!



   Rinnande vatten är en sak. Det här vattnet störtade.


    - Matte säger att det inte är farlig...  


   Kopplade hundar är nog bäst så dom inte får för sig nåt.


   Där nere är hotellet och vägen och där parkerade jag bilen. Hade väl aldrig trott att det gick att gå hela vägen upp på fina säkra spångar.


   Lugnt vatten på andra sidan spången.


  Längre ned fanns en utescen. Grillplatser och annat mysigt fanns överallt. Ett jättefint ställe, Storforsen.


  Lite bus efter all spänning.



  Och till kvällen var vovvarna trötta å pömsiga. Det var fullt på campingen så vi bodde på hotell  . Börjar tro att lydnadstävlingen bara var en ursäkt att sticka iväg på en sista tur innan semestern tar slut. Lyxa till med att bo på hotell och allt.

Älvsbyn var en mysig liten plats med trevliga människor. Vi kommer gärna tillbaka fler gånger.   

Av Hjördis - 19 augusti 2010 14:43

Det har varit dåligt med jaktträning för mina hundar på sistone. Bara lydnad och lek hela tiden. Så idag hakade jag på cykeln på bilen, dummiesar i ryggan och åkte till ett bra ställe. För att komma dit måste man gå eller cykla en bit men det är det värt.

Jag började med att slänga ut alla dummiesar ganska långt ut. Lisa flög iväg efter några  sen fick hon vila medan Wilda hämtade några. Wilda hade åxå bra fart och hon var den av dom som hade bäst näsa idag. Lisa flög omkring och letade och missade medan Wilda kunde stanna i luften när hon fick vittring.

Vi tog in hälften av dummiesarna och cyklade vidare  .

På nästa stopp blev det linjetag. La ut dummiesar på linje och Wilda fick börja. Hon tog in den närmaste och hade spanat in nästa. Sen skickade jag henne på nästa och sen en tredje. Hon sprang fint på linje, snabbt och rakt. Duktig hund!

Äntligen blev det Lisas tur. Hon hade fem dummiesar allt längre bort men hon sprang rakt ut och hämtade in snabbt, inga dumheter som sök eller så.

Så nöjd med hundarna. Jag har inte tränat alls på länge och vi har alla tre saknat jaktträning tror jag.   

På tillbakavägen stannade vi till på söket igen och hundarna fick hämta in resterande. Och nu hade jag kameran beredd. Bildserie först Lisa:

  

  

  

  


Och Wilda som var lika duktig idag:

  

  

  

Jättekul att vara ute i skogen idag. Inga mygg   .

Av Hjördis - 19 augusti 2010 09:15

   
Mitt smultronställe vid Kalixälven. Det är mysigt att bara sitta och titta på vattnet. Tills hundarna har skrämt upp så mycket knott att man inte kan sitta kvar   


Lite laxspaning?

  
- Jag vet inte matte. Är du säker på att man gör så här när man fiskar lax?
- Fråga inte så mycket. Så gör björnarna på tv. Seså fånga lax nu.   

  

Av Hjördis - 17 augusti 2010 12:50

Nu har jag åxå lämnat Bloggtown som aldrig funkar. Undrar hur det går med bloggplatsen.se?! Får väl se.

Rivstartar nya bloggen med att ta med de bästa bilderna från sommaren och semestern.

  Två smustiga vovvar, hjälper matte att finna kontroller till årets Naturpass.


  Retrieverfnatt är när dom tokspringer runt tills dom är så här trötta.   


  Uppe på Luossavaara har vi varit många gånger även denna sommar. Vyn är milsvid och underbar.


   En vacker blomma, blommus-whita-klockor på fusklatin.


 Härligt blått vatten och fantastiskt blå himmel vid Nukutussjön, egentligen ingen sjö utan ett gammalt gruvhål.  


  Vid Nukutus hittade vi sista kontrollen i årets Naturpass.


  Givakt flickor! Lisa närmast, Wilda bakom. 


    I hjortronskogen. Så här såg det ut före


  och efter min framfart. Solvarma hjortron åker rätt in i munnen utan mellanlandning i nån hink.



  Vi passerade Kukkulaforsen på väg mot Happis och IKEA. Gubbarna ser små ut i forsen.


  Här håvas det sik.



  Wilda och jag på strandpromenad. Vindstilla = mygg. Mycket mygg. Vi gick inte så långt om jag säger.   


  Vovvarna roar sig med snö. Snön kommer från ishallen där dom fixar till isen.


Semestern är inte slut än, några få dagar till får jag ta det lungt och lukta på blommorna och njuta av   . Åsså hoppas jag att den här bloggen är pålitligare än den förra.   Den har iallafall fler och skojiga smiliesar å de gillar jag.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards