Alla inlägg under december 2015

Av Hjördis - 23 december 2015 14:49

 

Jag har definitivt lånat bilden, den var för bra!

Av Hjördis - 19 december 2015 09:38

  

En urfälld Maja i december 2015. Eller pälsen är på väg att växa ut igen efter en total urfällning. Trodde aldrig Maja och Wilda skulle sluta fälla   



 


Planen och drömmen var att ta en kull efter Maja vid nästa löp nån gång runt årsskiftet 2015/2016. Jag hade hittat en jättefin och trevlig hanhund som Maja gillade. Jag har sparat semesterdagar i några år. Arbetsgivaren gav grönt ljus för långledigt under våren. Det var bara att köra?



Nä. Min arbetsgivare behagade ändra sig. Firman ska införa nytt ekonomisystem första april och då får ingen vara ledig. Jag är måttligt impad av det. Varje månadsskifte, kvartal o s v är det en enorm arbetstopp och ingen får vara ledig. Det är usel planering och underbemanning men dom blundar för det. Jag är slutkörd och det som hållit mig igång under hösten är tanken på långledigt nästa vår med valpkull. Det skulle säkert vara lika mycket arbete med valpkull som med mitt jobb men det ena har jag längtat efter och det andra avskyr jag efter det här sveket.



Det känns även som jag sviker dom som önskat en YellowFellows-valp till våren. Jag kan bara beklaga att jag jobbar i en firma med noll framförhållning och planering likt en nyckfull fjortis. Just nu känns det riskabelt att planera en valpkull – tänk om dom sviker fler gånger? Som löneslav kan jag bara bocka och tacka.  


Det är i alla fall slut med korta semestrar och sparande av semesterdagar då jag aldrig kommer kunna ta ut dom. Till sommaren ser jag fram emot 7 veckors semester.


  

Resten av Sverige är mer eller mindre grönt. Kiruna har full vinter men inte lika kyligt som det kan vara. Det är riktigt behagligt faktiskt med bara några få minusgrader och rikligt med snö.


 


Jag och Maja roar oss med kurser så här på vintern. Vi har avslutat en Rallylydnadskurs (nybörjar-) och är mitt i en Tävlingslydnadskurs. Och jag måste bara få säga att Maja är i sitt rätta element med lydnad. Hon har rätt energi och vilja för att traggla igenom momenten med glädje och fart. Det jag minns mest av både kurstillfällen och träningarna är hur KUL vi har.     


Tidigare har jag skrivit nåt om att äntligen har jag en hund som gillar viltspår. Nu måste jag tillägga att äntligen har jag en hund som älskar lydnadsträning. Egentligen har väl Maja gillat allt vi gör och hon är så rolig att jobba med. Tänk om jag fått en valp undan henne – en till med samma inställning till att jobba med sin förare?! Jag kan inte släppa tanken på en kull, det vore slöseri med bra hund.   


Nä nu var jag allt partisk, det finns massor av fina goldens därute. Om inte Maja får några valpar så är det bara att börja googla och fråga runt efter en golden som liknar Maja till utseende och sätt. Hittar jag inte det kanske jag byter ras helt och hållet. En golden liknande min underbara Wilda vill jag inte ha. Wilda är en jättefin sällskapshund men jag vill ju ha så mycket mera än bara en sällskapshund.


Jul och nyår närmar sig med stormsteg. Jag ska jobba varje vardag, inte vara ledig nåt för – just det – vi har grymt hög arbetsbelastning som vanligt.   

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards