Alla inlägg under november 2015

Av Hjördis - 14 november 2015 18:15

Natten mellan fredag och lördag kom snön till Kiruna "på rikt". Jag for ut med bilen för att fota men först en filmsnutt med blivande kärleksparet   dom är så rara   

Aaaahhh sköna barmarkstid. Som är över för denna gång. Nu är det vinter som gäller. Vinter, snö och mörker men åxå advent, jul och tid att ta det lugnt och kanske rent av ha långtråkigt   Jag tror det är nyttigt att ha långtråkigt, speciellt när tiden rusar iväg.

Wilda tycker väl si sådär om vinter å snö. Bästa med vintern måste vara att stanna inne å såva     

Björkarna längs favvoprommisen är snötyngda. Här kommer Wilda farande. Se upp i backen - nysnö i nacken       

 

Maja gillar vinter och snö. Och sommar och barmark. Och allt däremellan.   
 

 Vinterlandskap - som ett vykort!  

Av Hjördis - 7 november 2015 08:28

 

LP1 Idkas Quentin "Ture" och SeVCH Dåmigs Hot May "Maja"

Jag planerar min första kull YellowFellows-bäbbisar med Ture och Maja. Maja beräknas löpa nån gång runt årsskiftet.

Preliminärt index på ED 101, HD 113. Inavelsgrad 0,8%.

Bägge hundarna har höfter A/A, armbåga UA, ögon UA. De är mentalbeskrivna och meriterade inom

Jakt - Ture

Viltspår - Ture och Maja

Lydnad - Ture

Utställning - Ture och Maja

Med den här kombinationen väntar jag mig sociala valpar med fart, arbetsglädje och samarbetsvilja. Valparna kommer ha färg som goldens hade "förr". De kommer bli härliga familjemedlemmar som vill hänga med på allt övriga i familjen gör: prommisar, cykelturer, skidturer och mysa i soffan.

Hundaktiviteter såsom valpkurser, allmänlydnadskurser, jaktträning, viltspårträning, utställning kommer att göra valparna i den här kullen extra lyckliga.

Om du vill ha en hund att jobba med och längtar efter en ny hundkompis till nästa vår/sommar är du välkommen att kontakta mig Hjördis Mämmi, Kiruna, på tel 070 306 12 89 så får vi pratas vid.

Av Hjördis - 7 november 2015 08:20

 

Maja heter Dåmigs Hot May SE29847/2012


Hälsa

Höfter A/A
Armbågar UA
Ögonlyst UA
GR_PRA1, hereditärt fri

GR_PRAII, hereditärt fri

Meriter
3 x 1:a pris i Viltspår ÖKL SeVCH

1 x 1:a pris i Viltspår ÖKL Norge NoVCH
1:a pris NKL working test med 81 poäng

VG på utställning

Känd mental status
Funktionsbeskriven

Maja
Maja är en positiv tik med stor arbetslust som aldrig tackar nej till aktivitet. Hon har gott självförtroende och framåtanda utan att för den skull vara dominant. Framförallt älskar hon att vara till lags och samarbeta med sin matte. Hon har stor vattenpassion och tackar aldrig nej till ett dopp. Med Maja håller jag på med utställning, viltspår, jaktprov och vi har testat praktisk jakt med gott resultat. För tillfället tränar vi både tävlingslydnad och rallylydnad. Maja jobbar med glädje och fart – som en golden såklart!

Av Hjördis - 5 november 2015 19:14


Min fina Maja har träffat Ture, en snygg och trevlig kille. Ja dom har bara haft en första date än så länge men dom gillade varandra skarpt.

Ture & Maja. Visst är dom fina tillsammans     

Både Ture och Maja gillar att apportera. Robert (Tures husse) har två följare. Här ska han kasta en apport och två är väldigt intresserade av vad han gör.


Ture heter även Idkas Quentin S49092/2009.

   

Hälsa

Höfter A/A
Armbågar UA
Ögonlyst UA
GR_PRA1, DNA-testad fri (A)
GR_PRAII, DNA-testad fri (B)

Meriter
3x 1:a pris i LK I
2x 1:a pris i Viltspår ÖKL
1:a pris ÖKL working test med 85 poäng

2:a pris i ÖKL B-prov
VG på utställning

Känd mental status
Funktionsbeskriven

Övrigt
Vinnare av vandringspriset Västerbottens Allroundgolden 2012, 2013 och 2014
Jobbats som apportör på andjakt och deltagit på fasanjakt.
Som 2 åring var Ture med i en Tv inspelning av SVT Barnprogram Bulldogg där han blev vald på dejt. Som vanligt var han på gott humör under inspelningen och njöt av uppmärksamheten under de två heldagarna i rampljuset.
Se filmklipp


Tures husse och matte berättar:


Ture
Ture är en följsam och arbetsvillig hane som aldrig tackar nej till arbete. Allmänlydnad är något som kommit gratis med Ture. Han är en positiv och lekfull kille som älskar att jobba och vara till lags och lättbelönad. Han är en trygg och social hane som varken störs av gruffande hanhundar eller löptikar, det är alltid någon tik som löper på träning men Ture jobbar på och fokuserar på sin uppgift med gott humör. Vi har provat på rallylydnad, utställning, tävlingslydnad, freestyle, viltspår, jaktprov och även praktisk jakt. Men numera är det mest fokus på jakten.

Mattes ord om Ture
Jag har tränat och tävlat Ture i lydnad, någon vi både gillat väldigt mycket, och vi har tagit en LPI. Tiden har dock inte räckt till lydnad men planen är att under vintern ta en LPII. Ture är extremt lättbelönad med kamp, jaktlek och godis så att nöta vilket hjälpt till i lydnadens finlir av moment och detaljträning så väl som de mer explosiva momenten. Han är en tacksam tävlingshund som inte störs av miljöbyten, andra hundar eller en nervös matte.

Husses ord om Ture

I jaktträning är Ture en rolig hund och rejäl hund. Hans styrkor är markeringsförmåga, bra apportgrepp på vilt och bra sök (även i tunga marker). Det vi fått lägga mer träning på är dirigering, vilket inte är så ovanligt för golden. I viltspår har han varit helt naturligt bra spårare från första gång han provade och anlagsprovet fick vi godkänt på första försök utan någon egentlig träning, bara några testspår innan.

Av Hjördis - 5 november 2015 18:06

Sommaren 2015 ägnade jag och Maja åt - viltspårträning och -prov.

Under 6 veckor tog Maja fyra raka ettor i spårskogen, tre i Sverige = Svensk Viltspårchampion och en i Norge = Norsk Viltspårchampion. Vilken tjej!
Rallarsporet 2015. Jag och Maja hamnade på prispallen som andra provbäst med första pris + hp.   



Det har varit härligt att följa hennes utveckling i spårskogen. Från att helst nosa efter sorkar till att målmedvetet följa klöv- och blodspår. Hon spårar i ett bra tempo som gör att matte utan problem hänger med uppför berg och över stenskrövel.


Ibland har jag kommit hem från spårträningen med ett stort leende på läpparna och alldeles varm i hjärtat - Maja är första av mina hundar som verkligen tycker om att spåra. Jag själv tycker det är bland det roligaste som finns och nu äntligen har jag en hund som tycker samma lika.   



När Maja tagit sin tredje etta i Sverige började jag direkt fundera på om vi kan anmäla oss till ett norskt prov. Tre veckor senare hade Narvik sitt ordinarie viltspårprov, Rallarsporet.


Viltspårprovet i Norge skiljer sig lite från det svenska så vi tränade och tränade. Bland de allra första korta norska spåren jag la åt Maja märkte jag att - hon kan det här! I Norge släpar man inte klöv i spåret utan bara droppar blod. Hunden ska markera spårstarten. Det finns en sårlega som hunden ska markera och jag som förare ska visa åt domaren att här är sårlegan. I slutet av spåret finns klöven. Spåret är 600 meter långt som i Sverige.


Jag anmälde oss till norska provet och vi kom med! 22 augusti var det dags för prov utanför Narvik. Medan Maja spårade såg jag sårlegor ÖVERALLT. Och tänkte att Maja missade den. Och den. Och den. När sårlegan väl kom markerade hon den distinkt och jag tittade på domaren och pekade. Hon visade tummen upp och jag sjöng inombords. Klöven fann hon utan problem och fick bära den tillbaka till bilen.

Det var ca 25 grader varmt, sol och knappt nån vind. Maja har mycket vilja som orkade spåra i värmen. Efteråt låg hon i varenda vattenpöl hon hittade.


Vid prisutdelningen visste jag inte alls hur vi låg till. Jag hade hört att även om man finner klöv och allt, kan man nolla pga förarfel eller något annat som jag inte har en aning om. De började räkna upp hundar som nollat under dagen. Först sa dom rasen. En av dom som nollat var en golden och jag tänkte att jaha vi försökte iallafall. Men det var en annan golden som inte hade lyckats idag. Sen dom som fått tredje pris. Och dom som fått andra pris. Ingen Maja än heller. Och sen förstapristagarna. Och sen pallplatserna. Vi blev tvåa av alla hundar den dagen. Otroligt! På vår första start i norskt viltspårprov.

 

Dåmigs Hot May Sv VCH och No VCH. Nog måste jag få skryta med tanke på vad Maja klarade av under 6 veckor i juli-augusti.   

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards