Alla inlägg under oktober 2017

Av Hjördis - 28 oktober 2017 20:07

Kvällsprommis med hundarna innan det hunnit börja snöa. Lombolosjön ligger alldeles stilla, stan speglar sig.

Man hinner inte säga flaska innan det börjar snöa i oktober. Javisst, det blir ljusare. Hundarna drar in mindre smuts.   

Men jag tar mig inte ut i naturen på samma sätt som under barmarkstiden. Ja ja det är bara att bita ihop, skotta snö och åka skidor i kommande åtta månader.  

Det är ganska vackert när sjön ligger spegelblank. 

 

Saivo hade inte fått snö när jag var dit. Saivosjön låg alldeles stilla. Allting var så tyst.

Jag och hundarna på strövtåg till Kelojoki. Mysigt, härligt och jag hade utan vidare kunnat flytta till byn. Om jag var ekonomiskt oberoende. Men tills dess njuter vi av några korta dagar i byn innan vi åker tillbaka till stan och vardagen.      

De sista dagarna av älgjakt, bäst att inte vandra för långt ut i skogen. Jägarna kan ju tro att jag är en älg... 

 

En vedhög! Som bara väntar på att bli staplad av mig. Det är lycka. Jag hann stapla 5 minuter innan jag fick sällskap av en geting. Och då backar jag undan - så roligt är det inte att stapla ved att jag umgås med getingar. Jag gick in igen, satte mig med en fika och lite korsord.


Efter en timme (?) hör jag ett dovt surrande - en geting inne i stugan i fönstret. Den hade förmodligen följt med mig in, satt väl på min axel. Kravlade iväg till närmaste fönster när jag bara satt och löste korsord och var tråkig. Vad göra? Springa skrikande ut? Men då vet jag inte vart den tar vägen.


Jag samlade mod till mig. Tog ett dricksglas. Fångade getingen i den. Stack ett papper under och gick ut med glaset. Släppte ut getingen. Och andades ut. Jag ville inte döda den, då kanske det kommer tusen till begravningen...

Jag är förtjust i tavlor av Benny Ekman. Den med röda byggnaden (gamla brandstationen) fick jag av mina jobbarkompisar på förra jobbet när jag slutade. De två andra har jag köpt själv. Och jag hade kunnat köpa många till. Dom är så charmiga och visar hus och gator som kommer försvinna. Det finns en gemensam nämnare på tavlorna. Hittar du? Ledtråd: voff!  

Nämen va?! Nu har jag och vovvarna varit med på bild igen. Tidningen Goldennytt hade ett reportage från årets Goldenläger och jag fastnade på bild med mitt lag ( = bästa laget!). Längtar redan till nästa års goldenläger      

Min arbetsplats firade 60 år förra veckan. Här jubileumsmiddag på Kiruna Stadshus (som snart rivs). Vilken middag det blev. God mat, härlig stämning och bra musik. Men jag är alldeles för gammal för hög musik och jag har redan dålig hörsel, jag stannade inte så länge när bandet började spela Abba-covers.  

Idag var det soligt och härligt vinterväder men hundarna ville stanna inne och sova. På kvällen piggnade dom till och efter en kvällsprommis tränade vi lite NoseWork. Kartonger, korv, eukalyptus - mer behövs inte. Båda hundarna fick testa. Wilda för första gången. Med Maja har jag gått en NoseWork-prova-på med Brukshundklubben. Hundarna gav järnet, jä*rar vad dom tyckte det var roligt. Wilda gav 100% och Maja var sjövild av iver. Knappt att kompostgallret höll kvar henne i köket när det var Wildas tur.


Det är kul med nya hundsporter. Apropå hundsporter så går jag och Maja en rallylydnadskurs med TopDog under några veckor. Maja är allroundhund, hon är med på allt och tycker om att göra allt - så länge som hon är tillsammans med mig. Vilken mysig hund   Wilda är åxå mysig men på ett gosigt sätt, hon kan titta på tv med mig hur länge som helst.

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards