Alla inlägg under oktober 2016

Av Hjördis - 30 oktober 2016 09:52

Tänk vad mycket man hinner göra när man inte måste jobba 40 timmar per vecka.

Markeringsträning med Marielle och hennes duktiga vovvar. Vi tränade olika typer av markeringar inför WorkingTest. Markering med terrängbyte, med dolt nedslag och ljudmarkering. Alla hundar fick jobba och det var så roligt. Trots att det är olika raser ser man likheter (och skillnader). 

En älg blev störd av oss. Spring å göm dig, det är älgjaktstider      

Inkallning med spaniels. Idag tränade vi även Sök. Så roligt och lärorikt att se olika hundraser jobba.       Nukutustoppen även i år. För att ta sig hit kan man följa Björnstigen. Jag tjatade till höger och vänster om att få sällskap till Nukutus men ingen ville följa med?! Märkligt men då får vi gå själva      Bortanför stora gråa stenen såg jag en björnunge för drygt fyra år sen. Jag, Lisa och Wilda stod på lilla höjden närmast i bild. Vi såg inga björnar idag - björnhonor har ungar vart tredje år. 2012 - 2015 - 2018 har kanske björnmamman barn igen?!

   WorkingTest i Piteå 1 oktober. Maja startade i Nybörjarklass och fick 96 av 100 poäng. Det kan inte bli bättre, vi måste klättra till nästa klass nu   . På bilden chillar vi vid elden. Therese med sötaste Xiri. Jag konstaterar att mina vovs gillar valpar. Att Wilda tycker om valpar vet jag, då hon välkomnade Maja när hon kom. Maja har väl inte träffat så många valpar men det var inga problem. Förresten gillar Maja alla hundar, unga som gamla.

WorkingTest i Luleå 8 oktober. Idag startade vi i Öppen Klass. Efter tre stationer kände jag: vi har inte alls tränat på dom avstånden som är i ÖKL. Jag fick många aha-upplevelser av dom stationer som vi startade i, innan vi tackade för oss och åkte hem:

  • Vi har tränat på längre avstånd men inte tillräckligt långa. 
  • Som hundförare måste jag vara mer alert och aktiv för att hjälpa min hund. I nkl har jag kunnat stå och halvsova - Maja fixar det själv. I ökl måste jag vara uppmärksam och fokuserad.
  • Det krävs självförtroende från mig att dirigera Maja rätt. Även om Maja kan en del dirigering så litar inte jag på vare sig henne eller mig själv.
  • Jag måste vara mycket-mycket tydligare när jag skickar hunden. När jag är tydlig är jag mera självsäker och det behöver Maja för att göra ett bra jobb.  

Oj vad mycket vi har att träna på i vinter och nästa år. Det ska bli så roligt.    Jag vet inte hur många eller hur få poäng vi fick på WT't men det var inte så viktigt. Det var bra att ha gjort en start i år i ÖKL - nu vet jag lite mera vad som krävs.  

  Hundens dag och promenad runt Lompissjön. All miljöträning är bra miljöträning.   Rallylydnad i HundArenan. Tina och Zorro fick med oss på lite Rally och det var kul att se Wilda vara mer på tårna än Maja. Vem vet, Maja kanske är sliten...

Många härliga promenader blir det när jag är arbetsbefriad under uppsägningstiden. Hösten har varit helt underbar med betoning på BAR - barmark hela september och oktober.

Uppe på Luossa efter Midnattsolstigen finns en bänk där man kan whila. Det gjorde vi.

Till vänster TGA-tornen, fd Tuolluvaaragruvan. Till höger nya stadshuset som håller på att byggas i blivande centrum. Jag undrar när malmen i Tuollagruvan blir brytvärd? Ska centrum flyttas igen?  

När Nikkavägen stängdes öppnades nya bilfria områden för rekreation. Hittade en rosthög efter en bortglömd väg.

Myggtorpet - en jättefin plats som är tömd på hus i väntan på att gruvan ska käka upp marken.

Vattnet runt kallkällan fryser till.  

Frost på marken - inte snö! Ingen snö i sikte än och det är slutet på oktober. Alla som längtar efter snö kommer att vinna - snöälskarna vinner varje år. I år får dom vänta nån vecka extra med att fira.                           

Men så gulligt det är med valpar! Annica har ett gäng och jag hälsar på (alldeles för sällan). Jag blir bara mer och mer valpsugen och jag vill inte ha EN valp, jag vill ha en hel kull!


Jag slösar inte med min lediga tid, jag har läst teorin till Jägarexamen. Ju mer jag läste desto mer trodde jag att jag inte kunde. Läste instuderingsfrågor och gjorde testfrågor och kände att det här kommer jag aldrig att lära mig. Hittade testfrågor på nätet och klarade dom galant. Tänk om man skulle testa skriva ett prov på rikt? 

Åkte till Kiruna Jakt och Fiske och skrev ett prov och det gick hur bra som helst. 69 av 70 rätt! Skönt att ha den delen avklarad. Nu återstår Vapenhantering, Jaktstig, Hagelprov och Kulvapenprov och Högviltsprov.


Jägarexamens teoridel är jätteintressant för en naturmupp som jag. Jaktformer, hundanvändning och artkännedom blev jag helt uppslukad av - så mycket jag inte visste! Vapen och ammunition var inte alls lika intressant, eller så var hjärnan full av det andra och det ryms inget mera.

Testa dina kunskaper i djur, natur och jakt:

 http://jagareforbundet.se/utbildning/testa-dina-kunskaper/

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards