Alla inlägg under juli 2014

Av Hjördis - 27 juli 2014 08:14

Hittills har jag bara tränat de olika momenten på jaktprov var för sig med Maja. Fotgående. Stadga. Avlämning. Igår la jag ihop alla delar till "ett jaktprov". Tillsammans med Maggan och hennes hundar tränade vi alla delar i följd. Eftersom jag för det mesta tränar ensam är det guld värt dom gånger man är flera. 


Först startade Maggan med sin Sampo, jag var "domare" och "skytt".

Kast med liten trut som Sampo fick hämta.


När Sampo var klar var det jag å Maja som startade. Först två enkelmarkeringar på land som gick bra. Sedan ett sökfält som visade sig vara ett spökfält. Maja låste sig helt, kanske beroende på jätteharen som var i fältet. Eller så hade hon björnvittring. Hursomhelst avbröt jag söket och vi gick vidare till två enkelmarkeringar på vatten som gick helt ok.

 

Tack för den lilla gumman.


Fikapaus och utvärdering och surr. Vi var båda nöjda med provet och tog med alla fem hundar till vattnet för lite finslipning av detaljer och, naturligtvis, hopp-å-lek.

Sampo, Maja och Love i full fart.   



 

Lite apportering. Wilda kommer in med herr Trut.


Majas apportering men Wilda tjuvade och ville oxå hämta. Eftersom Wilda är en försiktig dam så brukar jag låta henne hållas dom gånger hon "törs" knalla. Wilda försökte sno truten av Maja men Maja höll fast. Bra träning! Och för övrigt är Maja en som kan sno apporter av andra, ska hålla ögonen på henne gällande det.


Tack Maggan för bilderna och för träningen. Det här gör vi om   


Av Hjördis - 25 juli 2014 14:17

Om en vecka tänkte jag starta Maj-paj på hennes första jaktprov. Istället för att jaktträna så slipar jag på ursäkter...

Nä allvarligt talat så tränar vi lite varje dag. Det är bara så varmt ute att varken jag eller vovven orkar träna så mycket som vi skulle behöva. Se där första ursäkten kom alldeles av sig själv.


Maja gör små små framsteg då och då. På morgonrastningen för nån vecka sen dök det plötsligt upp en kvinna och hennes hund där det aldrig är nån tidigt på morgonen. Maja brukar alltid springa fram för att hälsa på alla hon ser, människor och hundar. Men denna morgon lyssnade hon på mig, vände och sprang tillbaka mig istället. Kändes som en milstolpe!


Denna morgon sprang det upp en hare nära den okopplade Majan. Maja drog x antal meter men lyssnade på matte och vände. Det kan förstås bero på att hon vet att det vankas frukost när vi kommer hem men jag tror att det var ännu en milstolpe i unga damens utveckling mot "folkvett". Snart blir hon som folk.


   

Min trio samlade på en sten. Inte bara Lisa har krånglat med magen förra veckan. Wilda med plåtmagen var rejält dålig fredag-lördag. Inte ens vatten kunde hon behålla utan att spy spy och spy. Pratade med en jour-vet som sa att det gick mycket mag-tarmsjuka bland hundar. Om hon inte fått behålla ens vatten till lördag em hade jag åkt in med henne så hon får dropp. Som tur var blev hon bättre fram emot eftermiddan och slutade spy.


Ibland undrar jag varför jag inte samlar på frimärken? Det mest dramatiska skulle då vara korsdrag...

Av Hjördis - 15 juli 2014 14:06

Ens hundar håller hårt om ens hjärta! Under några dagar var Lisa riktigt dålig och hängig. När jag såg utslagen på hennes buk blev det att beställa tid till vetten. Vi fick tid dan därpå. På kvällen led jag alla möjliga kval - vad är det som sker med min Lisa?


På natten spydde Lisa. Hon spydde upp någon stor kompakt paltliknande klump. Klumpen hade nog irriterat i magen flera dar, ända sen hon smet iväg 5 minuter för hon hade hittat nåt "gott".


Sen Lisa spytt blev hon lugn, sov som en gris. Utslagen på buken försvann. Veterinärbesöket kunde jag avboka. Jag blev påmind om hur mycket jag tycker om var och en av mina hundar och hur hemskt det vore att mista nån...

 

Utslagen på buken berodde på att hunden hade slickat sig intensivt om magen - hon hade ont i magen. Tänk om dom kunde tala?!

Av Hjördis - 13 juli 2014 09:42

Hettan håller i sig. Snö på midsommar och nån vecka senare 30 grader ihållande värme   den som sa att lagom är bäst hade lite rätt...


Iallafall.


Jag och Maja går en jaktkurs med duktiga Pia Fors. Kursen har träffar sällan så det finns gott om tid mellan träffarna att träna. Efter första träffen tränade jag det här:

Den här gången fick alla tre vara med men det är bara Maja jag tränar seriöst nu. Lisa och Wilda fick träna och vara extra störning åt Maja. Speciellt störd blev inte M den här gången...


Den andra kurstillfället var i onsdags - i värsta hettan. Men det gick bra. En del vovvar blev störda av insekter. Lisa har alltid varit hysteriskt störd av bromsar, jag blev lite lättad när Maja inte är lika störd.


Vi tränade först på fältsök. Det var 5 hundar som turades om att hämta in dummiesar på ett "nybörjarsökfält". Maja gick djupt och letade och fann. På tillbakavägen ville hon säga "Tjena!" åt Pia och hennes vov. Nästa gång hon gick ut flyttade jag mig, åt sidan och bland snår. När Maja var på ingång visslade jag halvt gömd. Och då var det inte tal om att hälsa på nån annan - matte var ju försvunnen måste leta! Och det blev en jättebra avlämning.
 

Sedan linjetag en och en. Maja vill gärna knalla men matten börjar lära sig tålamod och att göra om och göra rätt. Vi tog det från början och det blev fina linjetag. Nån avlämning med påhälsning hos Pia blev det oxå men det går att bryta det och kalla in till "rätt avlämningsställe". Hon utvecklas iallafall   


Pga värmen fick vovsen svalka av sig i vattnet brevid då och då. Maja går ut och "finsimmar" bara för att! Hon gillar vatten.

En vov

Två vov

Tre vov en solig dag uppe på Luossavaara.


Idag tror jag det blir repetition av onsdagens kurs. Det är tokvarmt ute och jag orkar inte hitta på något eget träningsupplägg så jag återanvänder det vi gjorde i onsdags.  

Working test och jaktprov närmar sig med stormsteg och vi har långt kvar till start   . Min semester börjar i augusti och då är det träning VARJE dag!  

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards