Alla inlägg under mars 2014

Av Hjördis - 30 mars 2014 10:04

Kan det börja vara dags för Maja att sluta på lekis och börja inskolning till lågstadiet? Jag har smygstartat jaktträningen och det allra första som är kristallklart är att när Maja är ensam = ett under av uppmärksamhet och fokus. När de andra hundarna är med så har Maja lekskola.


Igår tog jag en "ryggsäckspromenad" med alla tre vovsen. En ryggsäck packad med dummisar som ev kommer att användas. Eller inte. Det beror på. Igår satt jag och Lisa passiva vid ryggsäcken och väntade på att W och M skulle sätta sig och whila. Väntade och väntade. Började frysa i blåsten så vi gav upp.


Lämnade några dummisar bakom oss på skoterspåret och gick vidare med tre kopplade hundar. Lugnt och sansat fick hundarna turas om att hämta. Maja går fint ut men tvekar sen när hon greppat dummyn. Tvekar hon för att jag och dom andra hundarna utgör en slags mur som hon inte törs springa mot? Jag flyttade mig i sidled bort från L & W och då gick det mycket bättre. Är hon inte så tuff som hon verkar?


Idag gick bara jag och Maja på ryggsäckspromenad. Mitt ute på isen satt vi bara. Maja duktigt passiv men uppmärksam på mig. Vi gick närmare stranden och satt en stund till. M var så duktig så hon fick ett litet sök. Hon såg mig kasta så det var inte svårt. Det jag ville se var om hon kom in direkt eller om hon fortsatte söka med dummy i munnen. Jo. Första gången gjorde hon det. Men inte resten.


Sen gjorde jag en plockövning åt henne. Jag borde börjat med plockövningen insåg jag sen. Iallafall plockade hon in fint och kom tillbaka. Väntade lydigt på att få gå ut igen. Mattes hjärta blir alldeles varmt   . Vilken trevlig hund! Helt annorlunda när det bara är vi två.


Vi smyger igång inskolning från lekis till lågstadiet, jag och Maja. Stadgan är viktigare än avlämningar än så länge. Övningarna är enkla och tydliga. Vilket år som helst kan vi träna tillsammans med andra och Maja har samma fokus som när det bara är vi två.    

Av Hjördis - 22 mars 2014 18:06

Årets första pimpeltävling, i Idivuoma. Växlande väder med både sol och snö. Mycket folk. Vatten på isen på halva området. Mycket småfisk som nappade. Riktigt bra förutsättningar. Vanliga utrustningen; en skrylla med spön, nyinköpt maggots, pulkan, renfällen och tre hundar. Här ska pimplas!


Innan starten visade Maja vad hon är för en. Grävde i snön, slet ner och tuggade på ris som markerade tävlingsområdet, dragkamp med Wilda om riset. Sen när tävlingen startade hjälpte hon till med själva pimplandet. Varje firre som drogs upp ville hon käka upp. En liten lappgubbe skrämdes av en framstudsande Maja.


Pappa fick en liten mört - den skulle hon absolut ha. Hopp över till pappa och trassla in ben i linan. Hon trasslade in sig på några sekunder så pirken (med krok) kom upp på isen. Och där blev det bråttom - jag lyfte upp henne i luften så hon inte fortsätter trassla och pappa kan reda ut sin lina. Därefter tycker den här matten att det var dags att whila i bilen en stund om man är hund. Matten fick äntligen koncentrera sig på att pimpla.


Efter händelselös pimpling utan hundar (och utan napp) bytte jag plats till den torra halvan av området. Hämta Maja från bilen - hon behöver miljöträningen så väl! Med bara en vov på isen fick jag pimpla någorlunda koncentrerat. Fick några småfirrar som var för små för tävlingens minimimått på 21 cm. Och sen var tävlingen slut. Pust! Med Maja har man inte en enda tråkig stund. Gott fika med pappa innan vi åkte hem igen, pappa till byn, jag till stan.


Första pimpeltävlingen gav mersmak - jag vill pimpla mera. Undrar hur isen är på Träsket? Och vad blir det för väder imorrn?   

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards