Alla inlägg under juli 2016

Av Hjördis - 23 juli 2016 10:16

Jag och mina vovs har varit på en lång bilsemester. Först åkte vi till Örebro och årets Goldenläger. Vi delades in i fem grupper med sju ekipage i varje. Jag och Maja hamnade i BÄSTA gruppen!   

  

Hela gänget samlat. Alla mattar och hundar var coola och kom överens. Vår "fröken" Kicki längst till vänster.

Dom här åsnorna på skolan där vi bodde blev rejält utskällda först. Sen brydde sig hundarna inte om dom.

 

Vi jakttränar och passivitetstränar i två och en halv dag. Ibland fick Wilda följa med, ibland stannade hon på rummet.

 

Jag skickar Maja på ett linjetag. Tror jag. Eller var det en markering där jag bara pekade som hjälp? Jag fick så mycket bra tips om hur träna och gå vidare med träningen av Maja. Förresten är Maja inte alls en het hund, hon är typ helt normal   

   

Underbar hund men kolla mina byxben. Strumpor och hårt knutna kängor. Kvällen innan hade en fästing bitit sig fast på ena benet, precis där strumpan tog slut.   Det får dom inte göra mera!

 

Sista dan och vi väntar på prisutdelning. Dan innan hade vi Workingtest. Resultatet från den fick vi inte veta förrän här vid prisutdelningen. Vi hade även en inoff utställning denna sista dag. 

Vinnare från WT't utsågs i resp klass. 

Vinnare BIS och BIM från utställningen utsågs.

Sen slogs resultaten från WT och utställning ihop och DP-vinnare utsågs (Dual Purpose). Jag tror det var runt 30 dp-hundar totalt.   

 

DP1 blev min lilla skrutt Maja. Hon fick 90 poäng i WT nybörjarklass och blev tvåa. På utställningen fick hon HP men oplacerad. Totalt räckte det till att vinna DP1. CHOCKVINST! Jag blev mycket överraskad och lätt chockad men otroligt stolt och glad över min fina vovve   . Det var en fantastisk avslutning på ett suveränt Goldenläger. Stort tack till Golden Retriverklubben som arrangerar lägret - det gör ni för jä*la bra!

 

Efter Goldenlägret styrde vi fortsatt söderut. Gotland närmare bestämt. Maja tycker den där färjan är lite långtråkig, är vi inte framme snart?

 

Vi kom i land och hittade den hyrda stugan i Hejde Tass. Det var väl ett passande namn?! Närmaste grannarna var ett gäng kossor. Kor är väldigt söta, de tittar intresserat på när man packar ur bilen, de vill höra hur överfarten gick och vad vi ska göra nästa dag. Jag tror de ville höra för de lyssnade intresserat när jag babblade med dom. Jag pratade med dom för att mina hundar ska fatta att det är snälla jättar men vi lämnar dom ifred.

 

Vi måste ju hälsa på Märta och Stilla. Ett arrangerat gruppfoto med väldans bra motiv.

 

Tjoho bad. Och inte bara bad utan havsbad i Baju.

 

Full rulle upp från vattnet för att dra en repa på stranden och ner i plurret igen. Vi var tidigt på plats på stranden, vi var ensamma där. Hundarna fick härja bäst dom ville när vi för en gångs skull är vid havet.

 

Botaniska trädgården i Visby måste vi åxå besöka. Hundarna var måttligt impade av alla rosor medan matten njöt av allt vackert   

 

Fotosession vid Hoburgen. Vi hälsade på Hoburgsgubben men han var lite trist. Tacka vet jag Hunden som vi träffade senare.

 

Adelsgatan enda regniga dan. Inte fullpackat så vovvarna kunde följa med på stadsvandringen.

 

Den här skylten gillade jag skarpt - precis så ska det vara.   

 

Här är Hunden. En mycket trevlig rauk på Fårö. Jag har varit på Gotland många gånger men i år var första gången jag var på Fårö. Vi (öh hundarna) badade på en fantastisk badstrand med sand som... som florsocker! Det blir mycket lek å plask i havet - jag "glömde" kameran i bilen. Den kan ju bli blöt av två vattentokiga vovs   

 

Gotland med alla sina gamla charmiga kvarnar. 

 

Åsså var det dags att börja åka hemåt igen. Väntar på färjan. Just denna överfart var inge kul. Jag hade bokat djurplats och fick min plats i ett hörn. I sätet brevid satt en gubbe med en stor hund. Utrymmet för mig och mina hundar var obefintligt. Personalen på färjan hade noll och inget intresse av att hitta en annan plats åt mig. Jag var tvungen att gå ner med hundarna till bildäck och ha dom i bilen under överfarten.

Fy fan aldrig mera Destination Gotland. Det andra bolaget som kör färja är ännu värre, där måste alla djur förvaras i bilen under resan. Den stackars personalen på Destination Gotland är helt klart på fel ställe, de ska inte jobba med något serviceyrke. De skulle kunna jobba som dörrvakter på nån offentlig toalett, så mycket servicemind visade dom mig. Blä!

Nåväl ett missöde på resan hittills - det går ju jättebra. Och hundarna hade det bra i bilen om än lite varmt.  


 

Inte åker vi direkt hem. Nejdå. Vi måste ju hälsa på Majas uppfödare Dåmigs utanför Rättvik. Här sitter Maja med syrran Prillan. Prillan lite ofriserad men det fixar matte. Visst är dom lika varandra?!   

 

Larmet går. Inbrottstjuvar måste skrämmas bort. Eller var det bara en fågel? Nåja nästa gång är det inbrottstjuvar och då är det bra med Golden Alarm på gården.  

 

Vi måte ju ta en gruppbild på gänget. Övre raden från vänster Maja och morsan Qia. Nedre raden från vänster Wilda, Garbo, Prillan och lilla Jojsan.  

 

Och bara en bild till, det är ju så roligt att arrangera gruppsittningar   

 

Vi kör norrut och övernattar på hotell. Hmmm var ska jag sova? Sängarna är redan upptagna.   

 

Bilkö på E4:an. Natten innan hade en lastbil vält och den var visst svår att bärga. Lååååånga bilköer blir det.

 

Solen och finvädret har varit med oss under hela resan. Ibland vore det skönt med mulet väder, speciellt när man kör bil och det blir varmt för hundarna. Men vi har haft sol sol sol, nån enstaka kort regnskur på sin höjd.


Jag tror mina flickor har fått miljöträning, social träning och jaktträning så det räcker och blir över. Så här trött blir man     Vovvarna säger att dom ska sova ett år när vi kommit hem   

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards