Direktlänk till inlägg 16 februari 2018

Med solen och ljuset kommer hoppet åter

Av Hjördis - 16 februari 2018 17:25

Jag måste nog ha den finaste utsikten från mitt kontorsfönster. Fotat genom fönstret i mitten av januari när solen gick upp. Allt blir så mycket lättare när det är sol ute. Utsikten från mitt vardagsrumsfönster är inte så dumt det heller. Jisses vad mycket snö det är i år och det är många vintermånader kvar. Blir vi inte insnöade i år blir vi det aldrig. Eller så har vi alltid varit det och vi är så vana att vi inte ens märker det      

Snöfestival med snöskulpturtävling. Det var hiskeligt kallt, Maja fick lite kläder på sig eftersom hon tycker att januari är en bra tid att fälla... Wilda znarkade i bilen, fy vad jobbigt att gå ut i kylan.     

Kiruna Brukshundklubb hade en spännande föreläsning om hundar och deras nosar, hur dofter ändras och hur hundar uppfattar det. Jätteintressant och många aha-upplevelser. Jag bara längtar efter att fortsätta spåra med Maja i vår.   Pralintillverkning med bästa jobbarkompisarna, fotot är från provsmakningen efteråt. Det var fantastiskt gott. Jag ska nog börja med pralintillverkning   choklad är gott      Wilda hade en överraskning åt mig en dag när jag kom hem från jobbet. Vilken tur att jag ändå hade tänkt slänga mattorna där hon lagt överraskningarna. Ända sen december har Wilda varit låg och trött och ovillig att göra nåt annat än att sova och äta. Jag har måst tvinga ut henne att rasta sig och sen vill hon in direkt hon gjort sitt.


Wilda har varit väldigt frusen av sig. Hon fällde, var rakad på magen och pälsen ville inte riktigt växa ut igen. Hon kom inte och mötte mig i dörren när jag kom hem från jobbet och jag började vänja mig vid det       Maja inviger de nya mattorna som jag köpte istället för de gamla fula som Wilda tyckte jag skulle slänga. Klart godkända och passande färg om man har guldhundar.   Plötsligt händer det! Wilda följer med på promenad. Vad är det som händer? Ett mirakel känns det som. Jag tog Wilda till veterinären för att undersöka varför hon inte piggnar på sig efter kastreringen i början på december, för tre månader sen.


Ett blodprov visade att hon hade underfunktion i sköldkörteln och därför inte orkade med nånting. Hon började med medicin och efter bara en vecka har Wilda återvänt. Pälsen på magen har börjat växa ut och hon tokfryser inte mera. Medicinen kommer hon äta resten av livet, totally worth it - jag har fått tillbaka min Wilda.

Långprommis blev det. Och om man äter bajs får man gå kopplad, Maja. Idag när jag kom hem från jobbet så mötte Wilda mig i dörren och jag blev barnsligt lycklig. Jag visste inte att jag hade saknat det så mycket      Undrar just om snön denna vinter hinner smälta innan midsommar? Det finns hur mycket som helst. Maja har tappat bort en tennisboll i snöeländet. Hon tycker nog att det är ganska skoj ändå. Jag tycker det ska bli skoj när snön försvinner.

Det är mitten på februari, det värsta vintermörkret är bakom oss. Nu snart börjar den härliga vårvintern med sol och skidåkning och pimpelfiske. Det ska bli (h)underbart     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards