Alla inlägg under januari 2014

Av Hjördis - 13 januari 2014 19:33

Tiden räcker inte till att blogga sådär jätteofta så kanske iallafall regelbundet, en gång per år?!  

Under 2013 har jag inte gjort nåt märkvärdigt utan bara tränat vovsen, gått härliga prommisar i alla möjliga terränger och städer, drömt om både det ena och det andra. Och året har swosschat förbi   

En liten resume vore kanske en bra idé?!

Januari:

 Tripp Trapp Trull. (Wilda, Lisa å Maja)

Året börjar inte bra. Wilda attackeras av en okopplad Malamute ute på prommis med sin matte. Matten passiv och nonchalant. Jag blev sk*trädd och gapar åt henne på flera språk när hon slitit bort sin hund från Wilda. Wilda fick inga fysiska skador men hon är rädd för främmande hundar än idag. Och jag är väldigt osäker när vi möter hundar av husky-typ. Polisanmäler förstås. Jag misstänker ALLA malaluteägare jag ser. Usch och fy!   


Februari:  Vi är ett gäng som startar en jaktträningsgrupp. Några (många) kylslagna träningar under vintern. För mig och Maja är träningen mest miljöträning - det enda mitt yrväder till vovve kan.

 Det blir många härliga prommisar på skoterspår på soliga men kyliga dagar.


  Färgen på himlen är väl inte direkt varm   

 Det enda som är värre än att bli badad (enligt Maja) är att nån annan blir badad och får mattes uppmärksamhet   


Mars:

 Årets första pimpeltur. Ingen överraskning att Maja gillar det här med hål i isen. Hon tjoffar ner snö i hålen, jag rensar och rensar och försöker pimpla.


April: April var rena rama löpmånaden. En efter en började vovsen löpa.

 I Abisko är det barmark tidigt och vi åkte dit för jaktträning. Å fika.


Maj: Valpträff och MH i Malung. Hela kullen samlad. Behöver jag säga att vi hade skoj?!

 Det var superkul att träffa alla vovvar och deras ägare. Vilken härlig kull Maja kommer från. 

Bilresan Kiruna - Dalarna tor var en höjdare! Min pappa följde med. Här en paus i Storforsen. Bilresan gav mersmak, jag började längta efter nästa långtur   

  Väl hemma igen var det barmark och vi kunde träna "på rikt".


Juni: Efter många års önsketänkande och planering ordnade jag ett rörligt viltspårprov i Saivomuotka, min hemby. Här finns massor av provmarker och en fin samlingsplats. En viltspårdomare har sin stuga i grannbyn. Alla bitar föll på plats. På midsommarafton hade vi ett litet rörligt prov i Saivo.   

Här spårar provets bästa hund Hilda med sin matte Nina med domaren Stig som noga iakttar.

 Ett hundsim i Råneå öppnade året innan och nyfiken som jag är besökte vi stället. Här simmar Wilda. Lisa älskade stället! Hon fyllde i en flyttanmälan medan dom andra hundarna simmade - här ska hon bo å simma varje dag. Jag hann dock stoppa henne innan hon postade sin anmälan.


Juli: Welcome myggs. Eller inte. Vi jakttränar i mygghelv*ten och avskyr det om det inte blåser halv storm.

 Lerbad är ett sätt att hålla myggen på avstånd.

 Under semestern hoppar vi i bilen för ännu en långköring - till Gotland denna gång. Vi får bo hos Märta å Stilla och hälsar på Åsa.

  På hemvägen besöker vi bl a kennel Dåmigs i Lenåsen där Maja kommer ifrån. På bilden Qia, Majas mamma, Lisa, Maja och Prillan, Majas syster.  


Augusti: Trollsjön naturligtvis! Ingen sommar utan en vandring dit.

 Vattnet i sjön är alldeles klart. Något mindre klart efter att tre goldisar simmat runt...

 Vandringen är makalöst vacker, varje år!


Augusti är en hektisk månad med bl a jaktprov.

 SSRK Kirunas jaktprov. På bilden Carina med mirakelvovven Majken i nybörjarklass. Majken och Maja är nästan jämngamla men har eoner mellan sig i mognad   Medan Maja "leker med dockor" är Majken "på högskolan"

 Jaktprov SSRK Gällivare. Spännande att titta på olika prov. Här Maggan med Olle.

 Det var varmt på dagarna, motionerandet tog vi på kvällen när det var lite svalare.

 Blåbärsår var det också! Jag fyllde frysen med härliga bär att baka paj med när det stormar ute i januari (typ nu när jag skriver   )


September: månaden bjöd på fortsatt värme och många långa prommisar runt Kiruna

   Aptas en blåsig dag

   Ännu ett viltspårprov i byn. På bilden provets bästa hund Diva, en fröjd att följa i spåret   

   Sent i september försökte vi oss på att gå från Björkliden till Kratersjön. Jo det blåste.

  Molnen var hotfullt svarta över Träsket, jag ville inte riskera att råka illa ut på fjället så vi vände tillbaka (efter att vi fikat i lä).

 Ännu en härlig höstprommis, här mot Edamvaara. Det var en lång härlig höst med mycket friluftsliv. Nu i januari kan man drömma sig tillbaka till den härliga årstiden och längta efter vårvintern i mars-april.


Oktober: Nu är det ingen lek mera. Mörkt. Kallt. Snön kommer vilken dag som helst. Bara att "gå i ide".

 Reflexer på annars syns vi inte.

 Blev iallafall en prom längs Midnattsolstingen innan snön kom...

 Jag tycker som Hälge...

 Maja röntgas, höfter A, armbågar ua. Då kan man kosta på sig en skön tupplur.     Efter jobbet får man skynda sig ut innan det blir för mörkt... Under vintern kan man inte göra så mycket mera än att kolla tv och slöa... kanske börja en kurs?! Sagt och gjort, jag började Uppfödarutbildningen som NNKK ordnar. Åtta bilresor Kiruna-Gällivare tor under nov-dec-jan. Efter E10 bland långtradare och snörök. Ibland är man skvatt galen... Men utbildningen är så lärorik och intressant så det finns inte en möjlighet att jag skulle avstå   


December:

 Flickorna önskar alla en god jul uppe på Luossavaara med kebnekaisemassivet i bakgrunden.


Det var ett år som gick fort! År 2014 får inte gå lika fort. Jag ska hinna med så mycket roligt. Men inte än. Än är det mörkt och kallt. Vi väntar tills solen börjar visa sig mera innan vi sätter fart mot nya mål.    

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards