Alla inlägg under maj 2016

Av Hjördis - 30 maj 2016 20:32

I söndags var vi på vår första Rallylydnadstävling i Boden. Det gick inget vidare men vi försökte iallafall. Om Maja hade varit sitt vanliga jag   men jag kände inte igen min vov. Om jag och hundarna hade fått några fler timmar sömn natten innan    men tyvärr kunde vi knappt sova, inte pga nervositet utan annat. Ja ja jag vet. Bara ursäkter, vi hade inte tränat tillräckligt. Men när Maja är sitt vanliga jag brukar det fixa sig   


Maja nosade och nosade, var allmänt låg, ointressserad av att jobba med mig. Och jag var inte fokuserad. Vi fick 50 - 60 poäng på de båda banorna. Det var roliga banor och domaren var bra och berättade klokt om Rallylydnad. Jag blev inspirerad att träna mera och vi ska starta fler gånger.

     

Galen Maja på fjället idag. Nu är hon sig själv igen. Hon kanske hade hemlängtan?     

No place like home?   

Wilda och Maja. Jag är lite partisk men visst är dom söta?!  

Bästa vänner är dom iallafall. Och det finns plats för en till   


Av Hjördis - 20 maj 2016 16:22

Det är nog inte bara jag som har tagit det lugnt på hundfronten under vintern. Men nu är vintern slut och kalendern är fullbokad med allt möjligt skoj med vovvarna Wilda och Maja.  

Vovvarna tränar platsliggning framför snödrivor.

I november-december gick jag och Maja både Rallylydnadskurs och Lydnadskurs. 20 april läste jag (för) snabbt på fb om en träningstävling samma dag. Anmälde mig och Maja. Repeterade nybörjarskyltar till Rallylydnaden timmen innan. Sådärja då är vi tillräckligt förberedda för en träningstävling?! Väl på plats inser jag att det är en Lydnadstävling, inte Rallylydnad. Bara gilla läget och se vad vi minns från i julas. Det gick hyfsat bra, t o m platsliggningen var ok. Vaddå disträ matte? Jag hade tankarna nån annanstans och behövde annat att tänka på för en kväll.   

  

Maja hejjar på matte när vi är på pimpeltävling.


  

Det har blivit några skidturer i vinter. På vårvintern när skaren håller åker vi rakt ut i terrängen precis hur vi vill utan att behöva följa skidspår eller skoterspår. Efteråt är matte rejält trött, det är bra att Maja hjälper till att bära en stav.

   Storforsen i april på APT med jobbet. Det är mäktigt att se även när isen ligger. Men förstås ännu häftigare när smältvattnet dånar ner.

  

Wilda spårar en älg? Eller går hon bara i mina spår, jag tog en genväg och snön höll inte för det.

  

En ljuvlig aprilkväll hittade jag lite barmark, jag ”råkade” ha ett gäng dummiesar i ryggsäcken. Vovvarna fick jobba lite med ett sök.

  

Uppe på Luossa och blivande majbrasan i bakgrunden. Hade tänkt titta på majbrasan men när vi väl kom dit på Valborg återstod bara en rykande hög – dom hade tänt den onödigt tidigt tycker jag.

  

Hur mycket snö som helst! Det kändes (som vanligt) som att det aldrig blir vår och barmark. Men det blir det…

  

Jag och Maja deltog i en träningstävling Rallylydnad. Oroande svart rök från stan. Det visade sig att en konsumbutik brann ner till grunden.   Rallylydnaden gick helt ok, det är bra med träning.

  

Maja i Abisko, väntar på WorkingTest-träning. Hon whilar inte, hon laddar!

  

Wilda vaktade bilen först och var sedan lägervakt medan vi gick WT.

   Nästan alla retriever-raser representerade på WT. Curly-Ninnibell, Golden-Wilda och Maja, Labbe-Arox och Lira, Flat-Issy och Tollare-Mac!  

Fotograf Pia Fors (tack för bildlånet)

 

Fotograf Pia Fors  

Maja börjar lära sig att chilla medan andra hundar apporterar. Tycker hon har lite fjärrskådande blick – hon är väl inte trött och utarbetad? Hon har ju whilat hela vintern. Förutom lilla kärlekshistorien med Ture.  

  

Fotograf Lena Ryngmark (tack för bildlånet)


Visst sa jag att vi har whilat hela vintern? Då kör vi extra mycket i maj. Här på Brukshundklubbens lydnadsträning. Momentet är platsliggning, 14 ekipage. Jag och Maja är längst bort till höger.

  

Mitt favoritställe i skogen, på motionsspåret Vasallen. Vatten täcker spåret just nu och det är så vackert!

  

Skönt att svalka av sig tänker Wilda.

   Äntligen tinar snön och vi kan gå till alla favoritställen. Årets första Midnattsolstig uppe på Luossavaara.   

I Kirunafjällen är det fortfarande vinter.

Till helgen blir det WT-träning och jaktkurs. Under veckan ett par träffar med Uppfödarutbildningen. Nästa helg Rallylydnadstävling. Senare i juni viltspårprov och i juli Goldenläger. Kan det bli för mycket roligt?


Åsså måste jag lägga in lilla filmklippet på lyckliga badare :)  

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards