Alla inlägg under augusti 2013

Av Hjördis - 6 augusti 2013 15:37

Under min semester bilade jag och vovvarna till Gotland och hem igen via Dalarna. Fotade lite...

Stenstugu på Gotland, Märtas paradis. Undrar varför man flyttar från Kiruna till Gotland? Bilden säger väl allt!

Huset är mangårdsbyggnaden.


Jag och vovs fick bo (läs härja) i fd magasinet/vedboden. Magasinet/vedboden/grishuset/fårhuset som vi bodde i var ljust och fräscht. Ingen hundbädd så vovs fick sova med mig i breeeeeda sängen. Gissa om vi sov gott! Ute på landet, alldeles tyst, jag hade kunnat sova hur länge som helst om jag inte var så morronpigg. Tomten var stor och en bit från vägen: vovvarna hade hopp-å-lek ute när dom ville. Wilda och Maja hade sina retrieverfnatt ute på gården. Lisa och Märtas tax Stilla satt och skakade på sina huvuden - Va gö dom?

Fina små stenhus är kanske typiskt gotländsk. Man skulle vilja kika in och se hur det ser ut... 



Det här huset hade makalös utsikt över havet i fiskelägret Herrvik. Ett omålat trähus men det passade perfekt in i landskapet.



- Komsi-komsi det är jätteskön i vattnet, försöker Märta övertyga Wilda och Stilla. Jag tycker dom verkar skeptiska. Wilda ser ut som - Rädda mig matte hon försöker dränka mäj.


Prommis efter kusten. Jo Maja är kopplad pga stupet. Vilket stuuuuu....  


Till vardags jobbar Märta med GIS och kartor. Hon kan inte låta bli att extraknäcka på semestern.



Tångbad ska visst göra mirakel med pälsen. Men mitt i kläcket vill Lisa inte ligga.



Maja har inga hämningar, rullade sig i "väldoften" gjorde hon...


På besök i Visby. Åsa hängde med. Alla mina vovvar stirrar på de fikande människorna till vänster utanför bild...



Det här är väl Sveriges mest fotade utsikt efter Lapporten i Abisko eller?! Iallafall hur vackert som helst.


Lite hundträning hann vi med. En dag var samma gäng å badade i havet i Bajo. Då skrämde Maja skiten ur de två spaniel-pojkarna när hon hoppade runt i knädjupt varmt vatten med härlig sandbotten.    


  
Efter Gotland åkte vi norrut via Dalarna till Lenåsen och Majas uppfödare. Majas mamma Qia, Lisa, Maja och Majas syster Prillan. Sötnosar hela bunten. Hade kunnat vara ett familjefoto om inte linslusen Lisa glatt trängt sig emellan. Goldisarna Wilda, Tassa och Garbo ville inte vara med på bild.


  
Vattenarbete, tror det är Qia som hämtar fågel.


Och apropå fågel såg vi den här svävande ovanför oss. Jag drömmer om att fota örn, kungs- eller havs.


Zoomar ett av fotona - visst tusan är det en örn!!! Jag vill fota mera örn! Det här gav mersmak.   



Närmaste grannar till Majas uppfödare säger - Muuuucket hundar hos er idag.


Vilken rolig bilresa det var. Det ska vi göra om. Inga åksjuka hundar. En endaste usel fästing på Lisa hittills som Märta obarmhärtigt dödade. Bilen funkade bra. GPS:en funkade inte pga 12-voltsuttagen kaputt - jag fick orientera mig analogt och visuellt. Övernattningar på hotell, husvagnar, "grishus" - överallt har jag sovit som prinsessa. Jag som rest så lite i Sverige var överförtjust när jag passerade kommungränser och länsgränser.


Jag är grymt avundsjuk på södra Sverige som har 5 mil mellan städer & 120-motorväg & viltsängsel mellan sig. Jämfört med Töre - Kiruna 30 mil, två bensinmackar, 90 eller 100-väg utan viltstängsel och mängder av tung trafik. Tänk att det är samma land med SÅ olika villkor.


Hursomhelst jag är allt annat än trött på att köra bil. Tvärtom. Jag vill köra mera. Vart härnäst?!   

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards