Alla inlägg under januari 2015

Av Hjördis - 5 januari 2015 19:59

Eftersom jag bloggar så sällan, skriver helst på fb, så sammanfattar jag 2014.

  

Januari:

År 2014 rivstartar med tandläkarbesök för vovvarna. Det visar sig att Lisa har två trasiga tänder och Wilda en trasig tand. Tjoho vad det är roligt att ha försäkring på sina hundar. Annars hade dom fått gå med tandvärk resten av sina liv. Nu slipper dom det. Det läker jättebra och det känns bra i mattehjärtat att vovvarna inte har ont mera.  

Februari:

Spånar på olika kennelnamn och postar ansökan till SKK. Det tar några månader innan det ev godkänns. Ett kennelnamn bör inte innehålla ras eller ort. Man kan med tiden vilja föda upp andra raser och man kan flytta. Eller så kan man strunta i det och välja ett namn som känns rätt  .


Jag fastnade för YellowMellow men det var upptaget. När jag beklagade mig för en kompis hasplade hon ur sig Fellow. Namnet YellowFellows blev det tack vare henne. Yellow anspelar på goldenfärgen och man skulle ju inte låsa namn till ras… Men det spelar ingen roll – det var helt rätt namn på min kennel.

  

Mars:

Visade Maja på SSRK-utställning i Piteå. Vi åkte ner dan innan för att hinna simma på hundsimmet. Undrar om Maja fick träningsvärk för nästa dag på utställningen var inte rörelserna sådär jättefina. Hon fick i alla fall Very Good. Note to self: ev hundsim efter utställning, inte före.

  

April:

April är vovvarnas födelsedagsmånad. Lisa fyllde 8 år, Maja 2 år. Till födelsedagspresent fick dom  ”Hubbe”, en husbil. Egentligen är det mattes dröm men Hubbe ska användas till div hundaktiviteter och –resor. Än är det för kallt för husbilsturer men jag pysslar och donar med husbilen varje helg. Längtar till sommarens alla resor.

  

Maj:

Sköna maj välkommen! Vintern vägrar släppa sitt grepp. Det är kallt och snöar mest hela månaden. Jag letar sammanhängande barmarksfläckar där man kan lägga viltspår. Maja tränar för sitt anlagsspår. Vi tränar även apportering, stadga och fotgående med varierande resultat.


Jag lägger ner massor med tid på att lära mig ”allt” om Hubbe. Hur den funkar med gasol, värme, vatten, toa osv. Hubbe ska rengöras och tvättas. Att lämna in husbil på tvätt kostar ca 1 800 kr. Aldrig! tänker jag och köper husbilsschampo och tvättar själv. Efter fyra timmars hårt slit, klättra upp och ner för stege, hämta varmvatten, skölja av osv började jag undra om det inte hade varit värt pengarna att lämna in för tvätt?!

  

Juni:

Viltspårprov, anlag, för Maja. Hon fixar det galant trots tryckande värme. Det var kanske matte som hade jobbigt i värmen, inte vovven.  

Mitt kennelnamn blir godkänt, det tog ca fyra månader från det jag skickade in ansökan till godkännandet.

Midsommarafton det här året går till historien: det snöade.


   

Veckan efter midsommar åker vi till Gällivare och Midnattsolsutställningen. Jag ställde Maja och hon fick Very Good, precis som förra gången.

  

Juli:

Om våren var kall så blev juli varm: rekordvarmt mest hela tiden. Eftersom jag är en norrlänning är jag inte van vid värme ens i juli. Det varma vädret och bullermattan från bygget närmast Tallplan gör att jag dras med huvudvärk mest hela sommaren. Nä jag vill nog ha det svalt och tyst för att trivas. Vovvarna får simma och bada allt dom hinner.

Brukshundklubben i stan ordnar en inoff-utställning där jag ställer Maja. Alltid bra med lite träning.

Vi jakttränar flitigt i värmen. När jag tar fram vilt slutar Maja apportera. Aj aj aj vi som ska på jaktprov i Kalix.  

Mot slutet av juli börjar min semester. Nu ska åkas husbil! Vi börjar med att åka till Saivo.  
Det finns alltid tid för bus!

  

Augusti:

Månaden börjar med tandvärk som inflammerar och jag måste äta penicillin + värktabletter. Magen pajar och jag mår pyton. Jag hade tänkt åka vidare från Saivo på långtur med Hubbe och vovvarna men tandvärken sätter stopp för det. Jag måste tillbaka till stan och tandläkaren. Men först en sväng till kusten och jaktprov i Kalix.


Majas första jaktprovstart börjar bra med snyggt fotgående till starten. Lugn och fokus vid första markeringen, en kråka på land. Går ut fint – men plockar inte upp fågeln.  Nästa markering var en and i vattnet och det var klockrent. Sen sök med vägran  … sen vägra trut i vattnet    … Vi satt med på passiviteten och det gick bra. Med mycket mera träning med vilt och tillsammans med träningskompisar tror jag vi fixar det, jag och Maja.


Efter tandläkarbesök i Kiruna åker vi på nästa resa, till GoldenSpecialen i Trehörningsjö nära Örnsköldsvik. Jag tar det säkra före det osäkra och åker med volvon. Det är första gången jag är med på GoldenSpecialen men inte den sista. Det var så roligt att träffa Majas uppfödare och massor av goldenfolk. Jag och Maja startade på workingtest i nybörjarklass och det gick kanonfint. Vi kammade hem 81 poäng = 1:a pris på Majas första wt-start. Nästa dag är det Open Show och i Majas klass finns drygt 20 hundar. 5 placeras. Maja blev oplacerad. Vi åker hem med skallen full av intryck. Jag tycker att det bara behövs en hundras; golden retrievern har allt som behövs.  


Innan jobbet börjar igen hinner jag och Maja starta på ett jaktprov till men det är bara att lägga till handlingarna. Jag tappar sugen att träna hund över huvudtaget; det har varit lite mycket sista tiden tror jag.

  

September:

Många härliga höstdagar. Jag och vovs är ute och njuter i skog och mark. Vi hittar dom flesta kontroller i årets Naturpass.

Hubbe står avställd i Saivo när spekulanter kommer för att titta på den - och köper den. Det känns ganska trist att se Hubbe åka iväg. Hundarna gillade aldrig att åka i den och då blev det inte roligt att resa med husbil. Hundarna älskar åka ”vanlig” bil och så får det bli. Det var min dröm att resa med husbil, inte hundarnas.  

  

Oktober:

Tillsammans med en kompis promenerade vi efter Björnstigen – den stig där jag för 2,5 år sen såg en björnunge och inte vågat gå sen dess. Tack vare sällskap så tordes vi men jag kunde se på mina äldsta hundar, som var med då för drygt två år sen, att dom inte glömt.


Annars blir dagarna allt kortare. Det är mörkt när man går till jobbet på morgonen och det är mörkt när man kommer hem från jobbet. Spännande skogspromenader får vänta till helgerna.

  

November:

Månaden bjuder på massor av sol – i Kiruna och norra Sverige. Söderut dominerar moln och dimma. Vi njuter av vintern som kommit med lite snö, precis lagom mycket att det blir ljusare men man kan gå i skog och mark utan att sjunka ner i snön. När det kommit lite mera snö börjar jag åka skidor med Maja. Hon trasslar in sig (och mig) i linan men för varje tur blir det mindre trassel.


Lisa som har problem med sina framtassar börjar få en slurk AloeVera varje morgon. Efter några få dagar märker jag att hon blivit piggare och följer med på alla prommisar. Rena mirakelkuren det där!

  

December:

Lisa och Maja löper nästan samtidigt. Lite jobbigt men det är skönt när det är över för denna gång. Under december månad börjar jakten på dagsljus. Varje dag försöker jag vara ute med hundarna så mycket som möjligt under de få timmar det är dagsljus, och jag är ute oavsett väder. Är det riktigt kallt och grinigt blir det förstås kortare.

Julen infaller på en onsdag och det ger massor av lediga dagar under december. Whila och återhämtning är precis vad jag behöver, det har varit tufft på jobbet under 2014.

Vi avslutar året som vanligt i Saivo, långt från fyrverkerier. En del raketer skjuts det i byn också men inte så mycket som i stan.

  

Resumén avslutar jag med några kloka ord som jag läste i ett skyltfönster:

Undret är inte att flyga i luften eller att gå på vattnet utan att vandra på jorden

  


Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards