Direktlänk till inlägg 4 augusti 2018

Tid för en uppdatering - en vår med många kurser

Av Hjördis - 4 augusti 2018 10:18

När dagarna är fulla av "måsten" och "villar" så bloggar jag inte. Det har varit en händelserik och fullspäckad vår-sommar 2018. Så mycket roligt och nytt som jag hellre har gjort än att blogga. Men idag tar jag mig tid att skriva lite.


I vintras hade jag ett kompostgaller för balkongöppningen. Dagsmeja och väderväxlingar lämnade ett fint ismönster när jag lossade på gallret.

Diplomerad viltspårinstruktör - det låter himla bra. Jag tillsammans med ett härligt gäng viltspårinstruktörer samlades i Björkfors utanför Kalix i april för att bli diplomerade. En givande helg där våra hundar var ett trevligt inslag under dagarna. Fina människor och god mat tillsammans med intressanta diskussioner om spår gjorde mig inspirerad att börja spårträna och hålla kurser så snart snön tinar bort.

När jag ändå åkte ner till kusten passade jag på att låta mina vovvar simma i fina hundsimmet i Råneå. Behöver jag ens säga att Maja tyckte det var super-duper-jätte-jätte-kul?! 
 

Än så är det vinter eller åtminstonde vårvinter. Lompisspåret översvämmat men jag var beredd och hade på mig gummistövlar som tog mig torrskodd över. Hundarna fick isande fotbad men vadå - dom är vattenälskande retrievers...

Hälsade på i byn där brorsan var med sina hundar. Jo golden är en favvo-ras i familjen      

Vid skrivbordet har jag suttit många timmar. Sen i julas har jag knåpat på min bok, en feel-good-roman som förmodligen aldrig blir utgiven. Men jag har iallafall skrivit den. Att skriva en bok har jag drömt om länge. Dvs att skriva den, inte nödvändigtvis att få den utgiven. Det vore en bonus förstås.  

När snön gett upp börjar vi våra vandringar, toppturerna är bland favoriterna. Här har vi gått midnattssolstigen. Vovvarna sitter på Lisas speciella "karra-sten", Lisa fick alltid karra där.  

För något år sedan läste jag teorin till Jägarexamen och i maj höll jag i en bössa för första gången. Började med hagelkurs med Kiruna Jakt- och Fiskeförening. Uppskjutning hagel grejade jag och tänkte nöja mig med det. Jägarförbundets Eftersökskurs inspirerade mig att även skjuta upp för kula och högvilt. Sagt och gjort. Jag som aldrig ens hållit i vapen var hur bekväm som helst att skjuta på skjutbanan. Med det sagt så är det fortfarande tveksamt att jag nånsin skulle skjuta mot något friskt djur. Ett trafikskadat djur skulle jag nog kunna förkorta lidandet för.    

Och mera utbildning, jag började utbilda mig till Viltspårdomare. Jag har gått tillsammans med Tina och dömt hundar i spårskogen. Behöver jag ens säga att det är fantastiskt roligt?! 


Spårtränar mina hundar bara för att det är så roligt.

Wilda är inte den mest noggranna spårhunden men det är kul för henne och hon älskar att hitta klöven. Med Maja tränar jag diverse svårigheter. Exvis att korsa sitt eget spår, att spåra där någon annan har spårat och annat som i mina ögon verkar svårt men som hon klarar. När jag spårar med Maja behöver jag inte titta på hunden för att veta om hon är rätt, jag känner av trycket i linan om hon spårar eller om hon har tappat bort sig. Härliga hund.  

En stor settersamlig varav två valpar. Maja har satt sig på betryggande avstånd. Gillar hon inte valpar? Jag som ska skaffa valp senare i sommar. Hur ska det gå? Jättebra ska det visa sig   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards