Alla inlägg under april 2012

Av Hjördis - 29 april 2012 18:37

Vi har varit ute hela helgen. I lördags åkte vi till Abisko och jaktträning med stort gäng med retrievers och en spanieltjej. Vi tränade på linjer, både markering och linjetag, lite närsök och fika förstås. Det sistnämnda behövde vi inte träna på - det kan vi.


När det blev för svåra linjetag gav den här matten upp. Lisa låssades inte veta vad "ut" betyder. Inte heller kom hon ihåg var hon hämtade en dummy 5 minuter tidigare eller att hon sett Sus tjoa och kasta 12 dummin där. Och att duktiga Minja hämtade en dummy därifrån hjälpte inte en blondins minne. Alltså gav matten upp ganska lätt. Envisa-Lisa vann.


Idag skippade vi Abisko dag 2. Istället för att bråka med Lisa och linjer åkte vi till skogen nära stan.


Vi hittade en plätt barmark efter att ha gått i djupsnö upp till armhålorna. Jag gjorde ett par linjetag åt hundarna med kårv som mål. Behöver jag säga att skicken "ut" gick snabbt och rakt?! Då visste båda flickorna vad "ut" betyder. Hade med några minidummisar som jag gömde i ris som dom fick hämta. Vi var inte helt lata i skogen. Men ganska.


Faran för bränder i skog och mark är fortfarande ganska liten. Blev en liten mys-eld idag, måste ju grilla korv.


När jag gick till skogen var det hyfsad skare som bar för det mesta. Jag visste att det blir sämre när jag går tillbaka. Mycket riktigt. Jag trampade igenom mest hela tiden, trött man blir! Hade en pulka och en lång nedförsbacke. Kastade mig på pulkan och åkte ner, gjorde min egen variant av "sälen". Anja Pärsson släng dig i väggen. Använde armarna för att få mera fart tills jag fick "hjälp" av Lisa draghunden.


Lisa bet tag i pulkrepet och drog iväg baklänges. Raka linjer är inte hennes starka sida (nu heller) än slank jag hit, än slank jag dit, än slank jag ner i diket! Wilda blev alldeles förfärad - Matte va gö du? Lisa slet i repet. Jag hade ett hysteriskt skrattanfall. Vilken cirkus. Vi tog oss tillbaka till bilen iallafall. Sista biten fick hundarna dra pulkan via kopplet, Wilda gillade det. Lisa fuskade och lät Wilda jobba själv.


Hemma igen var det dags att laga matlådor till kommande jobbvecka. Till middag blev det rester av det som inte rymdes i matlådorna: förrätt ljuvligt god laxsoppa, huvudrätt Märtas kycklinggryta och till efterrätt Evas scones och te. Gissa... om... mätt... jag...   Tack Märta och Eva för recepten.


Jaktlydnadskurs i veckan. Här står vi på led och ska lämna hundarna sittandes. En och en ska vi gå framför ledet, lämna hunden, gå längst bort och kalla in. Inkallade hunden ska komma till matte. De sittande hundarna ska sitta kvar. Jättenyttig övning. Nu har vi bara ett kurstillfälle kvar... det har varit himla roligt med bra övningar och duktiga hundar.


Lisa fotad med ett lånat objektiv. Fina fina Lisa. Alltid envis och vet-bäst-själv ibland, men ack så klok.


Allra sötaste och raraste Wilda. Gör som matte säger när hon förstår vad matte säger. Världens snällaste hund. Skulle nog göra en fluga förnär men ingen annan.

Av Hjördis - 23 april 2012 18:42

Jag skrattar mig lycklig över att ha ett eget kontor på jobbet. Numera är det ju så poppis med kontorslandskap men tack och lov har inte vi det. Än. I morse när jag kom till jobbet och såg ut genom fönstret såg jag...

Snö snö och åter snö. Jaja men jag har ju faktiskt två fönster på mitt kontor. Det här såg jag från det andra:


 

...ännu mera snö. Om man ska vara positiv till all snö så

  • det är ingen insyn
  • det behövs inga markiser eller annat solskydd
  • man slipper se ev finväder och sol när man måste jobba
  • och nä sen kommer jag inte på nåt mera bra med isberget som f ö skulle fått Titanic att sjunka på tre röda. Kan det inte börja tina snart!? 
Av Hjördis - 21 april 2012 21:11

Alla väntar på startskottet på Lapplandsmästerskapen 2012 i Stenbacken på Torneträsk idag.

Jag hade (som vanligt) ingen fiskelycka och inte ens maggotslycka(?) - mina maggots tog slut. Tror att jag gjort årets sista pimpeltävling nu.



- Visst tog du med fika? Vi är vrålhungriga, det är jätte-jätte-jättelängesen vi fick frukost. Ju.   

Av Hjördis - 19 april 2012 18:41

Grattis Lisa på 6-årsdan! Hon väntar otåligt på sin "bakelse" av blodpudding, kaviar och skinkost. Mums tyckte hon. Wilda fick en egen bakelse. Den tippade omkull och Wildas drägel forsade. Det hade inte blivit bra på bild om jag säger.

Av Hjördis - 16 april 2012 17:20

Jag spårade en älg igår men älgen den sprang bort

Lika glad för det är jag för matte leta själv apport

Och det sammanfattar lite av jaktträningen igår.  Jaja det blir så ibland. Vi hade iallafall tur med vädret     

Av Hjördis - 13 april 2012 20:05

Wilda på Torneträsk. - Var är matsäcken? Du packade väl matsäck? Jag är hungrig.

 
Av Hjördis - 13 april 2012 20:03

Lisa på Torneträsk, ser ganska nöjd ut med tillvaron.

Av Hjördis - 13 april 2012 19:57

Torsdag kväll såg det ut så här när jag for ut på skidor:

Röken steg rakt upp från Värmeverket. Det var vindstilla. Bådar gott för fredagen tänkte jag...


 

Idag fredag i Stenbacken (Torneträsk): det blåser full storm! Att det var vindstilla kvällen innan betydde bara att vädret hämtade andan. Det var soligt iallafall. Jag fick pimpla en timme eller två. Vovvarna kurade på renfällen, i lä bakom pulkan med kläder på. Ganska snart packade vi ihop och traskade tillbaka till bilen. Ingen fisk idag. Men massor av sol och frisk luft. Och det är ju hälsosamt och stärkande i fjällen...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards