Alla inlägg den 9 april 2012

Av Hjördis - 9 april 2012 10:51

Har det redan hunnit bli annandag påsk?! Tiden går fort, oavsett om man har kul eller inte. Jag hade så lagom kul på påskaftonen...

Vid frukosten funderade jag fram och tillbaka, ska jag eller ska jag inte? Jag bestämde mig för att jag ska. Till Kuoksu och deras pimpeltävling "Brohugget". Jag å hundarna kom iväg i god tid, hundarna fick rasta vid Suptallen. I Kuoksu fick vi en bra p-plats nära tävlingsområdet. Starten försenades pga att de färdigborrade hålen hade frusit igen under natten. Jaja, men då hinner vi fika innan.

Jag fikade, hundarna fick observera.


Tävlingen startade, jag letade upp ett färdigborrat hål, kikade ner. Hupp! Var är vattnet? Långt nere i hålet syntes snösörja "vattnet". Släppte ner pirken. Kling sa det när pirken tog i isen. Jaha det här hålet hade dom inte borrat upp efter nattens frost. Nästa hål. Samma sak där.


När jag hittade ett ställe där pirken inte studsade på isen så fastnade den i snösörjan. Bytte till mitt tyngsta blänke - började bli irriterad. Ska man inte få fiska på den här tävlingen? Tyngsta blänket gick inte igenom sörjan den heller.

Vad gör man? Såg mig omkring. Folk kämpade liksom jag med att få ner pirkarna i vattnet. Nån rörde med en skidstav för att rensa pimpelhålet, nån annan hittade en orange markeringskäpp typ 4 meter och vispade nere i hålet. Jag pratade med en kontrollant som sa att dom aldrig varit med om liknande. Det fanns metervis med snösörja under isen.

Jag packade mina grejer å vovvar och åkte hem. Utan att fått pimpla alls. Normala kriterier för pimpeltävlingar brukar vara: typ av huggvillig fisk i vattnet, fisk i vattnet, bra arrangemang och p-platser osv. Nytt kriterie är lyckas på ner pirken i vattnet. Lyckas först vinner. Nä Kuoksu var ett riktigt bottennapp!  

Medan jag körde hem kände jag mig snuvad på pimpelfisket. Jag vill fiska. Så jag åkte till stället där Kirunahugget hållits förra veckan. Jag ska iallafall pimpla idag, tävling eller ej. Och vad möter mig på stranden? Jo...   

 

LKAB varnar för svaga isar, de har börjat pumpa upp vatten från den del som ska torrläggas. Jag gav upp, åkte hem, tog en tupplur för det hade jag förtjänat .  


På påskdagen var jag riktigt tävlings- och pimplingssugen. Junosuando hade sin pimeltävling och dit åkte vi. Det arrangemanget är i toppklass! P-platserna, toaletter, fikaförsäljning, sjön där tävlingen går, huggvillig abborre, vädret . Brohuggets usla förhållanden var bortglömda. Jag och hundarna njöt av en härlig pimpeltävling i strålande sol och glada människor. Pappa fick fisk, inte jag. Men jag var så nöjd med det, dom i Juno kan det här. Hit kommer vi fler gånger  .


Vi har inte bara fiskat under påsken. (Hur har vi hunnit med nåt annat?) Vi har åkte skidor med Märta å Stilla.

Skidåkning på skaren runt fd Viscaria. Jag hittar nada i området, Märta visar vägen.


Stan från "andra" hållet. LKAB till höger.


 

- Jag hör vad du säger matte. Men jag lyssnar kanske inte alltid.  


Två lösspringande gula hundar förföljde mig på min skidtur endera dan. Jag har ju sagt att jag aldrig mera ska åka skidor med hundar... Att folk låter sina hundar springa å störa skidåkare så där?! (Det ÄR mina hundar som fick följa med om dom lovade uppföra sig. Dom uppförde sig väl och får kanske följa med fler gånger.  )


Hoppsan, ännu en pimpeltävling?! Parakka måste det varit. Här står alla utanför deras charmiga hembygdsgård och lyssnar på speakern under prisutdelningen. Underhållande att lyssna fastän man inte vinner något. Nä jag vann inget eller fick nå fisk. Som alla proffesionella utövare (och dåliga förlorare) så tycker jag det är viktigare att delta än att vinna.   


 

Det blåste lite kallt i Parakka så vovvarna fick täcke på sig och lä bakom pulkan. Åsså renfällen förstås...


Pappa kämpar på med fisket.


Märta kämpar på med... gratis hamburgare och läsk på Kirunahugget. Hon servade mig å pappa med hamburgare medan vi pimplade. Och nä, vi fick ingen fisk. Däremot hade vi tur på lottningen efteråt, vi vann varsitt pris.

Jaktträning i Abisko har vi hunnit med veckan innan påsk. Här sitter Lisa, Wilda och snygg-Axel och visar upp sig. Det finns lite barmark runt Abisko så vi passade på att damma av visselpipa och dummiesar. Alla hundar skötte sig väl och mattarna (jag och Sus) var så nöjda så! Det här måste vi göra om snart.  


 

- Jippi jag får bära hem fikabrödet. Det kommer kosta matte en frolic eller en tuggpinne att få tillbax påsen. 

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards