Alla inlägg den 12 april 2012

Av Hjördis - 12 april 2012 09:40

Igår åkte vi till Mielljokk för jaktträning. Vi som tränade var jag, Susanne och Margareta och ett antal hundar. Susanne hade lagt ut 30-40 dolda apporter på 8 stationer. Angenämt besvär för tre duktiga vovs att hämta in. Men först - fika, passivitet, surr vid elden.

 

Vi fick träffa Margaretas "valp" 10 månader gamle Olle. Ett riktigt charmtroll!   Om jag hade labbar och om jag hade hanhundar så skulle jag kidnappa honom direkt, han var så fin. Min favvolabbe Malte trillade ner på andra plats efter Olle.


Innan jaktstigen fick Olle och Wilda göra lite grann sen åkte dom in i bilarna å whila. Lisa, Leo och Axel skulle jobba.

Susanne var jaktledare och jag och Maggan följde efter, vi visste inte vad som väntade. Det blev jaktfotgående med stopp på de olika stationerna. Sus fyrade av ett skott mot målområdet och vi turades om att skicka ut hundarna.


Om det hade varit KKL hade jag och Maggan åkt ut hundra gånger så ofta som vi "gjorde fel"; vi följde inte jaktledaren, vi gjorde inte som jaktledaren sa osv. Vi hade jättetrevligt och njöt av våra duktiga hundar, märkte knappt att vädret skiftade från sol till snö, från blåst till vindstilla.


Både Leo och Axel är väl skolade och lyder sina resp mattar. Men dom är ju killar tyckte Lisa  . När det var Lisas tur så syntes det att hon inte är lika skolad och har mycket egen vilja. Matte (jag alltså) har läst en jättebra bok om jaktträning "Guldkant på tillvaron" av Gunilla Wedeen. Jag har en del nytt tänk om jaktträning. Lisa - du å jag och dirigeringar, vänta bara så ska du få se en som blitt envisare än du...


Som avslutning på gårdagens träning sa vi att vi kör repris idag om vädret tillåter. Tyvärr är det skitväder idag så det blev inget. Vi har lite dagen efter nu, igår somnade vi ovaggade.


Idag har Lisa dragit sig undan lite grann, kanske känner hon av sina tassar. Jaktträning är ändå den bästa formen av träning för henne och hennes tassar, varierande underlag, ingen hård asfalt. Dessutom älskar hon apporteringen så det uppväger det onda dagen efter. Totally worth it! tror jag hon tycker.


Wilda och jag hade jaktlydnadskurs igårkväll efter jaktträningen och det var riktigt roligt. Så även Wilda fick jobba igår och sover sött nu. Jag gruvar mig för att ta itu med bilstädning, den har inte städats på hela vintern. Och solarplexus (solskyddsrutor) ska monteras i bagageutrymmet. Först lite fika för att samla krafter...  

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards