Alla inlägg under juni 2016

Av Hjördis - 27 juni 2016 10:37

Äntligen har jag möjlighet att för några månader leva ett hundliv. Inget jobb som stjäl min tid   

Jag kan göra det jag vill. För några månader. Och vad vill jag göra förutom att återhämta mig? Leva hundliv förstås.

 

Det är inte alltid bara roligt med hundliv, ibland blir det allvar. För någon vecka sen blev Wilda, åttaåringen, riktigt riktigt magsjuk och medtagen pga av det. Det blev dropp och medicin och specialkost. Nu mår Wilda alldeles utmärkt igen och är söt som bara hon kan vara.
SSRK Kiruna har hållit ett ordinarie viltspårprov och jag var förstås med och gjorde några spår. Det roligaste som finns måste vara att gå med som spårläggare. När man spårar med egen hund är man alldels nervös. Som spårläggare kan man iakttaga hund och förare på ett helt annat sätt. Det regnade hela spårdagen, som tur fick vi vara inomhus i en varm stuga. Skåda det dignande prisbordet, vi har generösa sponsorer     

Hundlivet fortsätter med en heldag i Abisko och jaktträning. Lapporten i bakgrunden.

Issy hämtar linjetag. Hela dagen handlade om linjetag. Förmiddagen på myren nedan med linjer åt alla håll. Eftermiddagen en jaktstig med linjer, tomskott, vattenmarkeringar, närsök och - i Majas fall - snygga snabba inlevereringar till matte. Varken publik eller funkisar var värst intressanta idag        

Wilda fick inte znarka i bilen idag. Nä hon skulle med ut i skogen. Vet inte om det är så stor skillnad med att znarka på ena eller andra stället, bara hon får znarka. Wilda är en mycket lättsam hund. Hon gör inget väsen av sig, är tyst och lugn och vänlig. Tigger gärna macka och käkar lite rötter men annars märks hon inte. Jag kom på mig själv att tänka att jag måste titta till hunden i bilen - visstja hon ligger här brevid mig. Där jag har lyckats med passivitetsträningen. Eller är det så att hon inte är intresserad? Hon brukar få hämta en markering eller två under dagen och det räcker tycker hon.    

T o m Maja har börjat lära sig passivitet. Här hopkurad under en skuggig buske. Det var sol sol och åter sol. All skugga är bra skugga.  

Oooops Maja tog verkligen raka vägen på ett linjetag över en myr. Plurrade rätt ner i ett vattenhål men linjen blev rak. Det är bra gumman, raka vägen oavsett hinder     

Man blir ju trött efter 10 timmar ute i skog och mark och solsken med skott och markeringar och bad. Bäst att ta en lutare när tillfälle ges.

Jag får leva hundliv några månader. Ägna hela dagar åt hundaktiviteter, träna hund och smida planer för framtiden. Att jag dessutom får göra det under sommarmånaderna är helt underbart och jag njuter av varje dag. Till hösten knackar verkligheten på och jag måste hitta ett jobb igen. Men inte idag. Inte nu. Nu njuter jag till fullo av mitt hundliv.   

Av Hjördis - 22 juni 2016 11:16

I november 2013 började jag Uppfödarutbildningen. Igår 21 juni 2016 blev jag klar med sista delkursen! Hurra!    

Det borde heta Hund-ÄGAR-utbildning. Jag har lärt mig så mycket om hund inte bara om uppfödning. Alla borde gå den. Från och med hösten görs utbildningen om, den blir kortare och mera koncentrerad(?). Den varianten som vi har gått har varit grundlig och vår kursledare Satu-Päivi har berättat extra mycket om det mesta då hon jobbar som veterinär. Jag tror vi har gått en överkurs och fått extra mycket kött på benen. Allt kommer till nytta nu och i framtiden.    

Apropå kött på benen igår repeterade vi på hundens muskler. De latinska namnen sitter väl inte riktigt än   


Kursen har gått i Gällivare och jag bor i Kiruna, 12 mil bort. Ibland har jag varit med på telefon/skype men sista delkursen Anatomi har jag varit med på plats då kursen gick ut på att klämma och känna på hundar och att iaktta rörelser mm. Vad ska jag nu göra tisdag- och torsdagkvällar när jag inte ska till Gällivare på kurs? Jag hittar säkert på nåt att göra   

Tusen tack till kursledaren Satu-Päivi och övriga kursdeltagare. Det har varit så roligt, kämpigt med resorna och lärorikt med de olika delarna     

Av Hjördis - 6 juni 2016 11:06

Jag å Maja fortsätter med våra hundaktiviteter. Igår söndag åkte vi till Gällivare och ett workingtest. Maja startar i nybörjarklass, 5 stationer á 20 poäng.

1:an fotgående, skott, markering och apport = 16 poäng. Inte tajtaste fotgåendet kanske.

2:an skott, markering i björksly och apport = 20 poäng.

3:an skott, vattenmarkering, apport och släppte dummyn, skaka, plocka upp och måste tacka kastaren för det fina kastet. Sen tacka skytten för det fina skottet. Sen till matte med dummyn = 0 poäng. Suck, Maja är en återfallsförbrytare.

4:an samma ställe som trean men vanlig landmarkering. Skott, markering och apport = 20 poäng.

5:an skott, markering i slänten och apport = 18 poäng efter ett litet tack till kastaren.

Summa 74 poäng och en 2:a placering av 8 startande ekipagen.

Duktig Maja whilar i bilen efteråt. Jamen du är söt och jätteduktig. Och väluppfostrad som tackar för fina skott och markeringar.  Det borde ge stilpoäng istället för avdrag.      Fotat i Abisko när vi tränade inför WT. Maja sitter passiv i och kollar in markeringar i blötmyren.

Gruppfoto efter Bootcamp i Abisko. Roligt med olika retrieverraser      

Och visstja vi pluggar åxå. Här lyssnar vovsen intresserat på olika sorters trav som hundar kan ha. 

En kurskompis visar Maja i vänstervarv. Få se nu, travar goldens svävande eller markbundet?! 

Wilda har två följare. Två söta engelska settersyskon som bor i nästa gård. Cola och Wilde tycker Wilda är så lugn att dom gärna är nära henne.   

En fyradagars arbetsvecka väntar. Därefter sommarlov! Pga arbetsbrist har jag blivit uppsagd och kommer vara arbetsbefriad från och med 13 juni och hela sommaren. Till hösten är det dags att söka nytt jobb. Får se vad för möjligheter det ger? Det blir iallafall spännande

  

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards