Direktlänk till inlägg 12 augusti 2014

Första jaktprovet

Av Hjördis - 12 augusti 2014 19:29

Ok jag vet. Det var några veckor sen. Men jag har gjort så mycket annat än bloggat. Bättre sent än aldrig kanske?

Första semesterdan ringde jag tandläkaren och sa att nu är det inte roligt mera med tandvärken som hållit på i 6 månader. Jag fick tid samma dag och tandläkaren såg att tanden spruckit under en gaaaaaammal amalgamfyllning. Det normala är att man rotfyller. Meeeen den här tandläkaren tänkte att det kanske inte behövs och gjorde en vanlig lagning. Av en sprucken tand.   


Två dagar med tandvärk följde. Och en natt med inflammation eller nåt - ena kinden svullnade upp. Ringde tandläkaren och fick en pencillinkur - måste kommit bacilluskor i tandrötterna när tanden lagades. Eftersom jag var hos mina föräldrar i byn när det hände så var det inte "bara" att titta in på apoteket efter pencillin. Det blev 28 mil i bil till närmaste apotek. Och nån dag senare är det jaktprov i Kalix för mig och Maja. Majas första. Jag mådde väl inte på topp efter allt; inte den bästa förberedelsen.


Hubbe:

      

Vi tog Hubbe åkte 35 mil till Kalix (Sangis). Det var varmt ute och varmt inne i Hubben. Övernattade på Sangis camping och nästa morgon jaktprov. Nybörjarklassprovet var jättebra upplagt! Det var lätt för åskådarna att se vad som hände. Det var lätt för deltagarna att förstå upplägget. Det borde gått som en dans! Men. Idag ville inte Maja apportera.

Först en landmarkering en kråka. Nä tyckte M.   Domaren försökte hjälpa henne men icke.


Sedan en vattenmarkering en and. Jodå den dög att hämta in och lämna av så fint   

Därefter sök. Maja fann en kråka, nosade och sprang vidare. Nosade på nåt annat och sprang lite mera   

Till slut en vattenmarkering till en trut som hamnade lite bakom en ö. Jodå Maja simmade ut till ön, klättrade upp, nosade. Fortsatte sen i vattnet efter truten som hade seglat iväg mot land. Nosade lite och sen fick jag kalla in henne.   Att vi nollade är väl ingen överdrift. Vi fick träna på passiviteten medan nästa hund briljerade.


Och det var det. Ett jättebra provupplägg men Maja ville inte. Domaren kom med goda råd att göra "övningsjaktprov" med träningskompisar och det är väl jättebra ide. Om man har träningskompisar... Jag tränar oftast ensam.


Sammanfattning: så lite har Maja aldrig apporterat förr!


Vi åkte hem med Hubbe.    Det blev en varm resa. Närmare +30 grader ute och inne - friskluftsblåsaren slutade funka. Väl hemma när jag kunde tänka igen kollade jag säkringarna - Bingo! En säkring som brunnit och jag fixade det själv   Nåt att vara stolt över denna eländiga dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards