Direktlänk till inlägg 21 juli 2012

Tre B:n att frukta

Av Hjördis - 21 juli 2012 13:19

Jag är en äkta norrlänning, gillar när det är mindre varmt och blåsigt på sommaren. Två dar på rad har det varit kanonväder. Vind, uppehåll och svalt. Inga insekter, ingen nederbörd. Perfekt att jaktträna.


Igår packade jag en termos och åkte till Kalixfors med trion. Här ska tränas både passivitet och apportering. Började med termosen och passiviteten. Shit va Bromsar! reaplan som surrar överallt. Inte kunde jag sitta still alltför länge. Sitter inte jag lugnt så gör inte hundarna det heller.


Gick en liten sväng för att rasta hundarna. Va? Vad var det? Hörde jag nåt? Varför ligger det tussar med renhår här och där? Måste prata högt för mig själv och resonera med hundarna för jag fick Björnfrossa. För några dagar sen såg Nina och Pia en björn i området...


Prommade med två kopplade hundar och en lös valp. Snart tillbaka vid bilen men vart tog valpen vägen? Komsikomsi gumman lockar jag. Ser henne glufsa i sig nåt. Rusar dit. Bajs! Förb. skitnödiga människor som inte ens bemödar sig att täcka över den enorma högen som måste vara en veckas frossande. Rycker upp Maja, bär henne långt ifrån mig till bilen. Som tur hade jag en vattenflaska med mig, sköljde av det värsta. Lukten satt kvar. Hem. Duscha av henne. Funderar på att sälja eller ge bort henne.


Jaktträning? Äsch det fick bli linjer på gamla lomboloskolans tomt istället. Lisa är verligen lyhörd nu. Hon gör ju allt jag ber om. Ut. Stannar. Fortsätter. Höger och vänster. Varför gör hon inte det när vi tränar tillsammans med andra? Är jag annorlunda när jag tränar själv och tillsammans med andra? Lisa är (trots allt) väldigt förarkänslig men jag tolkar det ofta som   ... Inte vet jag. Jag vet att Lisa är underbar att träna när vi är samspelta!


Även idag blev det lite linjer, med apportkastare för att göra det hela roligt. Hon lyder allt jag säger och visar. Tänk om man skulle tina fram en fågel? Och skjuta iväg den med apportkastaren... hmmm... nää kanske inte...

 

Trött Lisa efter apportering. Lömsk Maja som gillar att äta bajs. Tur att hon och bajs-Wilda är så söta annars hade dom båda varit på Blocket...

 
 
Ingen bild

Margareta, Leo och Olle

21 juli 2012 15:48

Jag har sett så fin plan du har utanför dig, så jag kommer gärna ngn gång för genomgång av Kval provet. Har ju gjort det med Leo, men kommer inte riktigt ihåg hur det var. Allt med jakt var ju nytt för oss då...
(Som väl var upptäckte inte den yngre det din Maja upptäckte..!)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards