Alla inlägg den 18 juni 2012

Av Hjördis - 18 juni 2012 16:51

Nu är Dåmigs Hot May, "Maja", äntligen hos mig! Jag åkte till mina underbara uppfödare i fredags och fick bo hos dom hela helgen. Gissa om jag var nervös innan jag klev av tåget i Rättvik  .

När tåget rullar in på perongen ser jag två goldens som väntar på "nån" och jag blev så lycklig. Visstja, det var några som höll i kopplena, Ingrid och Maud. Jag fick en varm kram och min nervositet försvann - jag kände mig så välkommen. Hundarna var Majas mamma och mormor(?).

Jag fick mysigaste rummet att bo i men jag var mest med valparna och sju vuxna goldens. Och uppfödarna och deras "piga" Maud.

Det var kul att vara med alla nio valpar hela helgen, generalrepetition inför valpens hemkomst. Vi tvåbenta pratade, umgicks, åt vansinnigt god mat, blev proppmätt och tänkte att nu klarar man sig resten av helgen. Men några timmar senare, till nästa måltid, började magen knorra när ljuvliga dofter spreds.

Jag rekommenderar uppfödaren varmt! Min nästa valp(?) kommer från Kennel dåmigs om jag får bestämma.    

 

Här sover lilla Maja på tåget mellan Rättvik och Arlanda. Hon var jätteduktig hela resan, som om hon väntat åtta veckor på att få åka tåg och flyga med mig till Kiruna  . Vi kom hem igår, söndag, på kvällen. Pappa mötte oss och körde hem oss. Tack snälla mamma och pappa för att ni tog hand om Lisa och Wilda en hel vecka. Idag har vi myst och lärt känna varandra, jag, Lisa, Wilda och Maja. Solen skiner och det är +20 grader. Och jag har vunnit miljoner på lotto... nä det var fb-varianten på tillvaron   .


"På rikt" är det tyvärr lite annorlunda. Vistelsen, tåg- och flygresan och hemkomsten gick precis lika bra som jag skrev. Idag däremot... har vi inte hunnit mysa som jag önskat.


Wilda, som alltid varit kärnfrisk och bara varit till vet för vaccinering, är dålig. Hon har simmat och badat jättemycket under veckan i byn hos mamma och pappa. Tyvärr har hon badat i bacilluskor eller nåt och fått exem med djäv***sisk klåda  hon har bitit och rivit sig på svansroten och baken och det har kommit plötsligt.

Hon har knappt sovit alls förra natten och inte jag heller. Ringde vet direkt på morgonen och fick komma in snabbt.

Det blev lugnande, smärtstillande, rakning, krage, pencillin, smärtstillande och bad med pyoderm (schampo vid hudinfektioner) kommande dagarna.


Vi har inte myst. Jag och Wilda har varit på vet.stationen och sen köat på två apotek. Första apoteket hade naturligtvis inte alla grejjor vi hade på recept. Lisa och Maja fick stanna hemma med ett kompostgaller mellan sig. Lisa tycker att Maja inte ska komma här och komma. Maja är en tuff tjej som visst vill komma här och komma. Äldst och yngst är inte riktigt överens än. Wilda, mellanhunden, är bara olycklig och har ont.


Bara Wilda blir bättre och Lisa och Maja lär känna varandra så blir det bra och jag är inte ett dugg orolig. Dom tre kommer att bli som ler och långhalm inom kort. Då blir det tre [hundar] mot en [matte].


Vilken tur att jag har semester. Annars hade jag måst VAV:a (Vård Av Vovve), jag lämnar inte Wilda ensam i det skicket.


Fast det förstås, lite har vi myst, vi fyra  . Vi kollade tv och alla rymdes i soffan. Ingen fick trängas med Wilda; hon är groggy men smärtfri. Det var INTE tänkt bli så här men det blev så, det är bara att gilla läget. Jag gillar att Wildas pi-pi-aj-aj är övergående och att hon kommer få sova nästa natt. Jag gillar oxå att jag kommer att få sova även om jag kommer att sova på skönaste madrassen på golvet med Lisa och Maja i bian eller på mitt ansikte. Bara Wilda får sova i sängen.  


Nu några valphögar:

Inte egen kupe precis... Åtta av nio syskon sover djupt.


Man måste ta igen sig efter ett tufft pass av tidningsrivning och bus.


Hullerombuller sover syskonen.


Skalle mot skalle - så söta dom är!


Maja sover på Arlanda. Hon charmade folk på Rättviks tågstation, på tåget, på Arlanda, på planet och på Kiruna flygplats. Hon är det finaste som finns lilla Maja  . Tack Ingrid och Gunnar för förtroendet att ta hand om guldklimpen...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards