Direktlänk till inlägg 9 februari 2013

Alla vägar bär till... Björkis?!

Av Hjördis - 9 februari 2013 17:38

Igår var jag å hundarna in på Björkis för att beställa nya halsband. Nu när Majsing-bajsing börjar bli stor ska hon få likadant halsband som syrrorna. Men syrrrorna sa att dom vill ha nytt dom me' så alla får nya. Spännande att se hur dom blir...

Majas har varit rädd för att gå in i affären och att vara där inne - men inte mera. Nu är hon lika glad och framåt där som överallt annanstans. Klänger på alla som vill prata med henne. Sitter snällt och väntar på godis av Lisa-som-jobbar-där.


Idag tog vi en lång prommis längs fd järnvägen. Järnvägen har en ny sträckning runt Kiirunavaara och gamla järnvägen är numera ett skoterspår där man kan gå. Vi gick där och på kostigar och andra skoterspår, helt nya vägar. När vi kom upp på bekanta ställen tänkte jag vända hemåt. Lisa är som en häst, känner på sig när man är på väg hemåt och får bråttom. Men idag drog hon åt andra hållet. Ja ja vi går väl ditåt. Undrar vad som lockar tänkte jag.


Vid trädgårdskonsum insåg jag att Lisa var på väg till Björkis. Hur kunde hon veta? Vi hade gått på helt nya ställen men hon hittar alltid till Björkis. Stopp och belägg, Björkis är stängt på lördagar, vi går hem! Lisa får följa och hämta de nya halsbanden när de är färdiga.  


Idag har jag och Maja hunnit med att "tvångsmysa". Tvångsmys är att hunden/Maja ska "mysa" med mig tills hon slappnar av och helst somnar. För den aktiva Maja är passivt mys svårt! Och därför viktigt. Jag inser att jag har slarvat med tvångsmyset. Efter en timmes "mys" hade hon inte slappnat av. Efter 90 minuters mys somnade... matte  ... Jag vaknade av att Maja rörde på sig. Hon låg på min mage och kollade på fåglar ute på balkongen. Hade även hon sovit? Iallafall hade hon inte gått sin väg medan jag znarkade. Undrar om man kan kalla tvångsmyset oavgjort. Med fördel Maja?!


Nu får vårvintern börja. Jag har planterat om blommorna och beskurit rejält. Dom växer så det knakar trots att jag vanvårdar dom, glömmer fylla på självvattnande krukor. Jag har bara tåliga blommor, ingen ide att ens försöka med hemtrevnad och ormbunke. Solen lyser in och man inser hur dammigt det är, det blev ett varv dammsugare efter omplanteringen.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards