Alla inlägg under oktober 2010

Av Hjördis - 3 oktober 2010 11:12

...gjorde vi, jag, Lisa och Wilda. Jo du läste rätt, även Wilda var med och skötte sig så bra att matte hade vett att sluta medan W var på topp och tyckte det var kul.

Sus och Märta hade planerat så bra! I första såten eller vad-det-nu-kallas-och- hur-det-nu-stavas   gick vi på linje med två lösa hundar som jobbade och resten kopplade. Löp-Lisa placerades strategiskt mellan två tikar så var alla pojkar kopplade när hon susade iväg. Kändes SÅ bra för matte. Lisa försökte nog flörta med herrarna   men förgäves.

Lisa försökte knalla en endaste ynka gång. När apportkastaren + Lisa = sant så skötte hon sig så bra att hon fick hämta och spikade då fastän den var låååångt borta i gräset och snåret. Nån annan gång stod Märta-skytten precis i linje med nedslaget och Lisa sprang lååååångt förbi.

Före lunch förde Sus och Märta ett jä*la oväsen i ett risigt område, pangade, tjoade och kastade apporter så det regnade. Varje hund fick söka tre apporter, jag och Lisa var sist i linjen. När Lisa skulle hämta sin sista fanns bara tre-fyra kvar och hon sökte länge och tappert! När hon kom ut med en dummy i munnen fick hon en näve korv av sin stolta matte. Duktig hund som inte gav sig.

Efter lunch bytte jag hund, Wilda skulle få jobba lite. Hon fick några linjetag, markeringar med vanlig dummy och med en studsande boll som skjutits med apportkastaren och hon fixade allt. Hon apporterar med fart och glädje och ingångarna är hur bra som helst. Mattes älskling nr 2.

Lisa fick jobba pass två sedan med dubbelmarkering och passivitet. Hon tycker verkligen om apportkastaren. När den kommer fram stirrar hon på den, följer efter och pussar på den. Personen (Märta) som håller i app.kast får all hennes uppmärksamhet.

Vi avslutade vår kylslagna dag med ett kortare viltspår för Wilda. Spåret hade legat till sig 7-8 timmar men W klarade det galant.

Tack för en jättebra jaktträning Sus och Märta. Det var kyligt men kallt. Roligt men trevligt. Vi kommer nog nästa lördag igen. En nyfiken mattes fundering: hur skulle Lisa klara av den studsande bollen? Inte lika bra som Wilda iallfall.


Av Hjördis - 1 oktober 2010 20:21

Jag som inte har gjort det jag tänkt göra   tiden går så fort...

Iallafall ska jag ta mig tid för mig själv i höst och gå studiecirkeln "Mindfulness" om att leva i nuet. Det behöver jag lära mig. Jag som tvättar handfat och putsar badrumsspegeln medan jag borstar tänderna och tankarna är på nästa "måste". En studiecirkel som inte handlar om hundar - va?! Finns det sånt?   

Efter kursen kommer jag bli en lugn och sansad person utan jagad blick.


Jag tar mig tid att stanna upp och beundra mossa...


  
och en vacker torrfura med en hund på


  
alla vackra färger som finns i naturen. Jag kommer bli jätteharmonisk. Sen. När jag gått studiecirkeln alltså.


  
- Man kan inte lära gamla mattar nya saker   


Imorrn blir det jaktträning med SSRK & Sus igen. Jag är lite orolig för hur Lisa ska klara av allt smällande och farande av apporter och bollar... Erbjöd mig att vara funkis så jag slipper ha Lisa med men icke sa nicke, Sus har   planer för oss. Håll tummarna för oss.

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards