Direktlänk till inlägg 24 november 2010

På äventyr

Av Hjördis - 24 november 2010 21:00

...för vi har vart på äventyr...  Nåja, iallafall var det några spännande dagar för hundarna. I lördags hoppade vi i lilla bilen å for till Haparanda. Och vad gör man där? IKEA of cause! Det blev dyrt - inte. Kvittot slutade på 114 kr. Men nu har jag iallafall en slickepott och värmeljus så jag klarar mig.  

Lördag kväll for vi till Luleå, jag hade bokat ett rum på Hotell Aveny.


Mysigt, hemtrevligt och tillåtet för hundar. Rekomenderas varmt till alla som vill bo prisvärt i Luleå. Jag är lite dålig på att hitta i stan så jag hade noga planerat hur jag skulle köra för att ta mig till hotellet. Planerat efter en karta. Och allt gick bra till allra sista gatan som jag skulle svänga in på.


Halvvägs in på gatan ser jag att den är enkelriktad och naturligtvis åt fel håll. Vad göra? Det var sent på lördag kväll, ingen trafik och jag visste ingen annan väg så jag körde. Om farbror polis läser det här så hände det inte "på rikt", jag skulle aldrig köra mot enkelriktat  .    

- Matte hämta pimpelspöet, här finns fisk! Mina hundar hade aldrig sett ett akvarium tidigare. Det här fanns i receptionen. Som sagt, ett jättemysigt hotell som jag kan rekomendera: Hotell Aveny i Luleå.

 

Söndagen var svinkall. Om det är -12 grader i Luleå så går det genom märg och ben. Hemma i Kiruna är -12 grader nästan blida men så har vi inte rå havsluft. Jag tillbringade söndan på storheden, hundarna var tacksamma att få vara i bilen.

 

Shoppade lite ditt och datt, bl a ett adventsljus numrerat från 1 - 24, man bränner ett nummer/dag fram till jul. Ifjol hade jag ett sånt stearinljus och hade vild panik att hinna bränna varje dag. I år köpte jag ett tunnare ljus som brinner snabbare   man får inte va' dum.

 

Till kvällen bytte vi hotell. Resan var kombinerad nöjes- och tjänsteresa så jobbet betalte för kommande nätter. Och vilket rum vi fick på Comfort Hotell!  

  

Stort hörnrum med badkar och dubbelsäng. Hundtillåtet men jag fick betala extra för hundarna, gissar att städningen är besvärligare i hundrum. Totally worth it kan jag säga. Även detta hotell rekomenderas varmt.

 

Bägge hotellens personal hade ett glatt och vänligt bemötande trots/tack vare hundarna. Och när hundarna är såna charmtroll så kan man inte annat   .

 

Måndan och tisdan jobb, jobb, jobb. Vovvarna satt i bilen och hade det varmt och skönt. Fick nästan tvinga ut dom (i kylan) för kortare prommisar.

 

Tisdag eftermiddag bilade vi hemåt. Sista natten på hotellet hade Lisa hemlängtan, hon sov vid dörren. Vi alla tre hade nog hemlängtan. Det är skönt att vara bortrest men det är ännu skönare att komma hem.

 

 

Solen halvhögt på himlen. Det var -23 grader som kallast på hemvägen.  

 

  

Från Gällivare och hem syntes en hypnotiserande måne. Jag kunde knappt slita blicken från den. Tur att det inte sprang renar på vägen när jag körde, jag var som sagt hypnotiserad. Det kanske kryllade av renar men de väjde för mig?!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards