Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Glad Påsk

Av Hjördis - 20 april 2011 20:48

Äntligen är det påsk.

I januari kändes det som miljoner år bort men nu är det påsk.   Vi vill ha massor av sol och värme och all snö ska tina bort å försvinna   

I måndags fyllde Lisa 5 år - hipp hipp hurra  Som födelsedagspresent fick hon och Wilda jaktträning.


Hittade lite barmark och gömde minidummiesar på tre stationer. Vi fortsatte gå en bit, jag kammade bort lite päls motsvarande ett par gråhundsvalpar innan vi gick tillbaka. Skogsfot-gående, alltså hyfsat nära min vänstra sida, skulle båda trängas. Om nån tog ett steg för långt fram så stannade jag och harklade mig. T o m Wilda skötte sig. Båda visste vad som väntade men dom var lugna.


Först fick Lisa gå ut på ett linjetag och söksignal. Sen fick Wilda samma sak. Jag har inte söksignal på Wilda så det skulle vi fokusera på idag med gömda minisar. Medan ena hunden jobbade var den andra passiv. Lisa hade svårt med det, speciellt om Wilda var långsam i sitt sök men jag var bestämd mot Lisa, hon behöver träna passivitet.


  
Station efter station tömdes på dummiesar och det gick jättebra. Som avslut fick hundarna varsin markering. Lisa var bombsäker på sin markering, Wilda lite virrig.


Nästa dag hade Lisa ont i sina tassar.   Hon ger järnet på jaktträning, finns inget mellanläge. Och jag känner mig som en dålig matte som orsakade henne pi-pi-aj-aj... men hon hade ju så roligt... Hon fick en whilodag.


Idag gick vi på samma ställe, kameran med och fotade lite.

 

Vi håller till efter Nikka-vägen, finns ganska bra med barmark.


Några dummiesar "råkade" följa med i ryggan och jag hittade ett jättebra ställe för sök. Hmmm undrar om Lisa är sugen?   Jupp. Tre dummiesar fick hon hämta in och det gick fort. Medan hon sökte, smugglade jag en dummy bakåt. När Lisa var klar fick hon ett omotiverat linjetag dit. Hon var lite svår att övertala men hon gick ut och
- Kärringen hade rätt, det fanns en dummy där. - Matte har alltid rätt Lisa.


Sen var det Wildas tur och det här är inte hennes starka sida. Hon hittade två men sen började hon lyssna efter spöken och - herregu det ÄR NÅN på VÄGEN!!! (Det var Lisa som satt på vägen å väntade). Till slut kunde inte Lisa behärska sig utan hon kom till Wildas undsättning och tänkte hjälpa henne men matte var benhård: Wilda behöver hitta den sista själv för att få lite självförtroende. WIlda hittade den men när det var dags för hemlig-dummyn bakom mig störtade Lisa efter den. Jag la ut den igen men då var den inte hemlig mera.


Wilda är bättre på dirigeringar och sånt som matte stödjer med. Lisa däremot vet bäst själv och är kung på sök och markeringar. Dirigeringar tar hon inte bra eftersom hon kan själv.


Jag hoppas verkligen att Lisa inte har pi-pi-aj-aj imorrn. Det var så roligt att jaktträna. Går jättebra att träna växelvis med ena och andra är passiv. Lisa behöver verkligen träna passivitet.

 
Här har jag kastat en dummy bakom mig, hundarna försöker se runt mig. Hmmm jag behöver nog banta...


 

Nu är dom såhär trötta mina söta gulingar. Gonatt flickor  jag ska åxå gå å såva.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards