Alla inlägg den 19 juni 2011

Av Hjördis - 19 juni 2011 13:46

14 arbetsdagar innan semestern. Inte för att jag räknar men...   Det ska bli så skönt med långa lata dagar som man får bara vara...



      

Leende samojed har man hört talas om. Smilande Lisa kan hon med.


Förra veckan var vi till vetten i Gällivare som vaccinerade båda och undersökte Lisas tassar grundligt. Och ja, det regnade och åskade i Regnavare.   


Vetten har en fin inställning till hundar och ett jättebra sätt. Han började med att stretcha och massera Lisa innan undersökningen. Lisa somnade stående, nästan som en häst  .


Sen kände han igenom tass för tass, led för led och kunde konstarera i vilka leder ontet sitter. När han var klar med Lisa trängde sig Wilda fram - Nu är det min tur! Hon såg hur Lisa njöt av massagen  ...   


Det togs blodprov och en cortisonkur på fyra veckor som pågår nu. Blodprovet har jag ännu inte hört nåt om så jag väntar. Vetten misstänker kronisk artrit eller ledinflammation (läser ur receptet). Iallafall så sa han att motion är bara bra, whila är inget att rekommendera.   Hurra! Lisa får äntligen följa med på strövtåg och strapatser med mig och Wilda. Jag måste förstås tänka på vilket underlag vi går på. Skog och mark är toppen, asfalt och grus är rena döden.


Så vi har varit ute hur mycket som helst. Klättrat uppför slalombacken, långa strövtåg med Naturpasset (orientering) och t o m en cykeltur.

- Tittut - här är vi matte!


Dom smyger ovanför mig när jag fotar...


  

Av riset att döma ska det bli kråkbär av dessa blommor. Jättevackra.


  

Hjortronblomma som sen blir till guld på myrarna.


  

Åkerbärsblomma eller Rubus Arcticus. Att jag kan det latinska namnet beror på att under hela barndomen hade mjölkpaketen en och samma bild/text: på åkerbärsblomman. Åkerbäret måste vara världens godaste bär, smakar som inget annat. Måste upplevas  


  

Åsså smörbollen. Inget bär men den är så härligt gul och glad.


När vi klättrade i slalombacken så måste jag fota stan, ungefär som jag måste fota Lapporten när jag är i Abisko.

  

- Flytta på dig Lisa. Du är en sån linslus   .


  

Sådärja, Kiruna. Ras-kanten, till vänster om gruvberget, kryper närmare stan.


Ovanför sjön ser en väg ut att sluta rätt i vattnet. Där ska nya vallar ska byggas och sjön till vänster ska tömmas. På samma ställe där Kirunahugget hållit till under alla år. Nästa år blir det inget Kirunahugg eller så får pimpeltävlingen flytta på sig. Ungefär som allt och alla andra; flytta på sig pga gruvbrytningen.   


  

Så här lessen är Wilda för det   Jag har nog aldrig sett Wilda lessen, hon är genomglad och härlig.


  

Igår blev det orientering i skogarna (myrarna!) norr om stan. Vi hittade våra kontroller. Längst bort hörde jag nåt ljud, blev skraj  stod blickstilla och höll andan. - Hundarna hittade kontrollen direkt. hör jag nån säga. Pust, det var bara en till orienterare, ingen björn.


Vid varje kontroll får hundarna en frolic samtidigt som jag knackar på kontrollen eller vad den rödvita markeringen kallas. Nån gång ska dom väl fatta att dom ska hjälpa matte hitta sådana  .


  

Just det. Det var en stor internationell utställning i Gällivare i helgen. Tror inte vi platsar bland de nybadade och välfriserade... Så här skönt hade Lisa det. - Lerbad är nyttigt. Cortisonkuren verkar ha effekt, Lisa är pigg och glad, verkar inte ha ont och kan följa med på alla aktiviteter om jag är försiktig med underlaget.



Idag ska jag nog köpa en lott. På förmiddagen tog jag ut alla mattor, kuddar, filtar, hundbäddar mm på vädring och lite på piskstället. Molnen såg lite hotfulla ut men jag chansade. Dammsög, torkade osv medan allt i tyg-väg var ute. Sen tog jag in allt. Inom nån minut efter att allt kommit inomhus började det regna. Vilken flax. Nu myser vi inne medan det regnar ute. Det doftar nyskurat...   



ps. Lisa fick våteksem på halsen förra helgen, viltspårhelgen med mycket bad i hettan. Jag klippte bort pälsen i området, baddade med Jodopax och smorde på silversalva efter ett tips av en jobbarkompis. Inom ett dygn(!) slutade eksemet att vattnas. Inom tre dygn är huden frisk. Silversalva, eller EMS salva, är en mirakelkur som finns att köpa på Hälsokosten. Helt otroligt! Rekomenderas.

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards