Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

En riktig vinterdag

Av Hjördis - 22 januari 2012 16:54

Man kan inte göra så mycket åt att vintern är kall och snörik. He bar å gå ut ändå.

I lördags blev det en prommis efter skoterspår.

Kompistrion Lisa, Wilda och Stilla. Vet inte riktigt varför men Stillas röda jacka var alldeles blöt på ryggen efter fotosessionen. Lokalt, väldigt lokalt regn? Eller Wilda som önskade sig en frolic så intensivt att dreglet rann? Nä jag vet inte riktigt vad som hände där.


Idag blev det en skidtur med Wilda, Stilla, Stillas matte å jag. Lisa fick stanna hemma då hon hostat och kraxat halva natten. Kan hundar bli förkylda? Wilda verkar ha klarat sig. Det blev en härlig skidtur, kyligt och gnistrande vinterväder. Med vinden i ryggen och uppförsbacke så blev man t o m lite varm.


Veckan började med sorg. Mammas och pappas hund Sessan dog. Hon blev närmare 16 år gammal tror vi. Eftersom hon var en omplaceringshund så vet vi inte exakt när hon föddes. Vi övertog henne i oktober 1998 och då var hon ca 1,5 år. Sessans början var inte så bra men allt löste sig till det bästa för henne när hon kom till mamma och pappa i byn. Hon var aldrig kopplad. Hon kom och gick som hon ville. Som hundar levde förr i byarna? Sessan hälsade regelbundet på hos alla närmaste grannar. Ibland bjöd de på mat eller ben. Sessan var (nog) blind sista åren men hon hittade ändå eftersom hon var så bekant med allt och alla.  

Sessan är hos Zita, Kille och Virkko. Hon har inte ont mera och hon kan se igen. Lilla gumman.   


Nu ska jag och mina vovvar slappa resten av söndagen. Ny vecka imorron. Jag hoppas på mååååånga minusgrader så vi kan stanna inomhus och mysa och sy... Senast sydde jag gardiner och pannlappar åt mamma och pappa.   Fastnat för rosa? Längtar nog bara till våren. Är det bara jag som kallar pannlappar för pannlappar? Nån, jag säger inga namn, kallar dom för grytlappar. Jaja, jag säger pannlappar. Plättar steks i stekpanna och pannkakor gräddas i långpanna i ugn.    Hare bra!  

   
 
Ingen bild

Linda och Non Stop

22 januari 2012 17:38

Fin bild på hundarna. :)
Det är alltid tråkigt att mista en familjemedlem men man måste tänka positivt att hon fick ett bra liv och blev riktigt gammal.

Ska du gå på någon kurs hos Maggan i vår?
Jag ska gå på fortsättningskurs med Noppe. Jag ska snart börja övningsköra bil så blir det kanske körkort innan sommaren. :)

Hjördis

23 januari 2012 07:01

Hej. Håller tummarna för att du får körkort. Allt blir så mycket enklare med bil. Om jag kursar nåt i vår så blir det tävlingslydnad :) Får se om det blir nåt.

 
Ingen bild

Annica

22 januari 2012 17:41

Sessan fick ett toppenbra liv jämfört med hur hon hade det i början. Jag vet för det var jag och en vän till mig som tog henne från hennes gamla hem och hjälpte till att försöka hitta ett nytt. Som tur var tog Paavo och Ebba hand om henne och sedan har hon nog haft goda dagar sedan dess! Håller med dig i dina språkövningar. Pannlappar, plättar plus pannkakor, precis på pricken perfekt påpekat!

Hjördis

23 januari 2012 07:03

Tänk att det blev så bra som det blev med Sessan, eller Pepsi som hon hette först. Hon hamnade rätt hos mamma och pappa.
Nu blir det inga fler hundar för föräldrarna och det ska respekteras. Om jag är snäll får jag hälsa på där och ta med hundarna under förutsättning att jag tar med mig hundarna igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards