Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

Nedräkningen fortsätter

Av Hjördis - 3 juli 2011 08:48

...nu är det bara fem arbetsdagar kvar... längtar... semester...   

Årets kirunafestival håller på för sista dan. Jag har minsann fått höra musik så det räcker fastän jag inte var på själva festivalen. Grannarna hade party till kl 05 eller nåt sånt. Å jag sov med öronproppar...  Nu har dom [äntligen] gått å lagt sig och jag funderar på att öva       Allvarligt talat så tycker jag att är det festival så är det festival. Tror mina grannar har haft kul och det måste man få ha. Bara det inte blir en ovana för då   


Igår var det perfekt väder att vara ute i skogen... och leta kontroller. 

   

Wilda tog ett lerbad


  

Jag virrade bland ormbunkar när jag letade kontroll 13. Snurrade och snurrade och såg inte kontrollen som var precis bakom mig. Men det är ju det som är tjusningen med orientering; man tycker man är på rätt ställe men man ser inte kontrollen förrän efter en halvtimmes trampande på samma ställe. Och då tycker man att man är duktig som höll sig i området.


 

Idag ska mina vovvar få apportera. Det blir smala djupa sökfält och markeringar på andra sidan vattnet.


Eftersom jag varit lat med bloggandet sista tiden så har jag inte skrivit om förra lördagens träning med ett gäng från SSRK. Det var linjer och sändande över vatten för de mer erfarna hundarna. De mindre erfarna fick specialövningar allt efter önskemål.


Jag önskade att Wilda skulle inse att hon KAN simma. Hör och häpna så har hon aldrig simmat. Hon älskar vatten, vadar och plaskar så länge hon bottnar. När hon inte bottnar tvekar hon och backar till grundare vatten.


Vi stod vid en lugn vik med varmt vatten, djupt direkt från stranden. Wilda fick en dummy en bit ut och sprang fram och tillbaka efter strandkanten. Hon gick inte i. Sen fick hon en närmare stranden och hon sprang fram å åter. Nästa dummy kom nästan framför nosen på henne och hon sträckte och sträckte på sig. Hon önskade nog att hon var en giraff  . Till sist gick hon i, simmade, tog dummyn och in till stranden  och lämnade till mig. Gissa hur jag kände mig?    


Hon skulle få TVÅ godisbitar i belöning. Nej tre... fem... tio bitar... Hon fick två NÄVAR godis i belöning! Vi flyttade på oss så stranden blev lite grund. Hon sprang ut, simmade sista biten och in till matte med dummyn. Wilda simmar. Nästa dag åkte vi ut till samma ställe igen och gjorde om övningarna, Wilda simmade i wild glädje. Sedan gick jag längs stranden och rekade lite. Wilda hoppade i spontant och simmade flera gånger. - Jag-kan-jag-kan-jag-kan! Har alla spärrar släppt månntro?   


Idag ska jag försöka få henne att simma igen, håller tummarna. Om hon inte vill så visar Lisa hur man gör - man kastar sig i vattnet och simmar fort ut så dummyn inte smiter eller flyger iväg.


Och Lisa blir mer och mer lik min förra hund Zita. Zita var så smart på gamla dar att hon visste vilken runda man skulle promma. Ville hon inte följa, så hon kunde stanna och whila där hon trodde man skulle komma tillbaka. Då gäspade hon och följde med hem igen, nöjd med sin prommis.


Under en cykeltur i veckan blev Lisa kvar i skogen fem minuter hemifrån. Jag och Wilda fortsatte, tänkte att Lisa spårar upp oss. Vi hann runt hela sjön men ingen Lisa. Ingen Lisa där jag sist såg henne heller. Väl hemma så sover hon på balkongen och hälsar oss välkommen hem. Zita är återfödd som Lisa! Jag kallar henne för Zita-Lisa ibland för hon påminner så mycket om Zita.  


Lisa får cortison sista dagarna. Hon tokspringer i skogen utan problem men på asfalt och grus... Nä jag vet inte... Är hon bättre? Har hon ont? Cortisonet skulle göra att hon äter och dricker mer. Nä, Lisa har börjat med VVT, Våga Vägra Torrfoder. Och jag bråkar inte med henne, hon får blötfoder eller matrester blandat med sitt torrfoder. Hon är envisare än jag. Jag vet jag har testat.


Nu väntar jag på att blåsten från igår sätter igång så vi kan åka till skogen och jaktträna. Blåååååås friska vindar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards