Direktlänk till inlägg 19 juli 2011

Årets tur till Trollsjön - bilder

Av Hjördis - 19 juli 2011 19:24

Jag bara måste fota när jag är på fjällvandring. Alla vyer och utsikter... blir inte samma på bild som "på-rikt" men ändå!


Första branten avklarad. Dags för första fikapausen   Ryggsäcken välfylld med regnställ, torra ombyten, nödraketer och snöskyffel? Men snälla nån, det är min ryggsäck. Den var fylld med te, mackor, fikabröd och hundgodis   .  



Än är dom inte så smutsiga men så har vandringen precis börjat. Längst bort finns dessutom Sveriges renaste sjö som dom kan förorena genom att tvätta av sig.

 
Vad är det för en fågel? Den svävade högt ovanför oss.



Första glimten av Trollsjön. Vattnet speglar alla färger från bergssidorna. Så vackert!


- Sa du fika? Hundgodis? Bevisa det.   



- Pax för snön. Den är min. Jag såg den först. Här får bara jag vara. Wilda blev barnsligt lycklig över att hitta snö.

 

Sen är det bara att börja traska tillbaka. Vägen dit är jobbig men tillbaka är det lätt vandring och kameran används flitigt.   


På ängen därnere går tre gubbar och en hund.


Klippan såg ut att ha rasat ganska nyligt, kanske under snösmältningen i våras?! Akta dig Lisa!



Första tanken när Rudolf dök upp var Koppla hundarna! Nästa tanke var Nej, hundarna lyder mig och jag behöver inte koppla dom för att ha koll på dom. Tack förresten Märta, du vet vad jag menar     


Men sen kom alla hans kompisar och tänkte springa ner oss. Wilda blev rädd och Lisa... blev det inte. Så jag kopplade båda. 

  

 

Längre österut skiner solen och snart skiner den på oss hoppades jag. Det var lite småkyligt utan sol. Min favvoblomma, Fjällgentianian, öppnar sig bara när solen skiner så idag fick jag inte se den   . Såg däremot massvis av andra blommor. Den nyinköpta Fälthandboken visade sig vara värdelös, hade nästan bara avbildat blommor upp till Närke och ibland norrlands kustland. En fjällflora ska det vara och till nästa gång har jag en sån   .


Annars undrade jag om sommaren är sen i år?! Eller blommar det alltid sent uppe på platån?! Eller kanske lämlarna kalasat på växtligheten? Jag vill minnas att tidigare år när jag gått i augusti så har det prunkat av gräs och blommor. Så inte denna gång... Att komma ihåg till nästa gång Fjällflora och sista veckan i juli/första veckan i augusti.


Utan fjällflora så döpte jag blommorna själv:

  

"Vit blomma"


  

"Tassblomster"


"Svart blomma"


  

"Rosa blomma"


 

"Blå blomma" dagens favorit. Visst är den härligt blåååååå   


 

Två hundar störtar mot vattenhålet. Tre trevliga norrmän fortsätter sin vandring. Nästan alla man möter stannar till och pratar. Vi mötte förutom norrmän, engelsmän, svenskar även skåningar. Gissa vem som var svårast att förstå rent språkligt   . Nä nu ska vi inte vara såna. Skåningar är bra männskor 


Till sist - jag klarade det! Jag tog mig till Trollsjön. Alltid efter första stigningen tänker jag att jag orkar aldrig fram. Men det gör jag. Sista stigningen innan sjön är nästan jobbigare men då är målet så nära. Med målet menar jag själva sjön? Eller fikapausen vid sjön?! Gissa...  

 
 
Ingen bild

Margareta

20 juli 2011 17:28

Örn! Havsörn...
Visst har du tidigare haft örn som följeslagare på någon utflykt?

Hjördis

20 juli 2011 18:40

Havsörn - me like :) Tusen tack för hjälpen Maggan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards