Alla inlägg den 29 maj 2011

Av Hjördis - 29 maj 2011 11:49

  Vi har varit på viltspårprov hos SSRK Piteå - en alldeles jättetrevlig tillställning!   Här några samlade runt eldplatsen. Gissa vem av alla personer runt elden som grillat korv? Eller - varför tror ni mina flickor försöker hypnotisera en viss person?   


På sin tre-årsdag gick Wilda sitt första öppenklassprov i lördags. Hon kryssade fram i spåret, klarade vinklar med ringning. Vid ett tillfälle "hade hon otur" och domaren fick ta tillbaka henne till spåret. Jag trodde det var i återgången men den klarade hon med ringning. Det var på en raksträcka hon virrade bort sig. På bloduppehållet kanske? Hon kanske fick nån vittring som hon följde en bit och saknar rutin att gå tillbaka till spåret.


Domaren skrev: "En tik som spårar i vind vilket bidrar till kryssande sök. Med nosen i backen kan det bli en bra spårhund."   Jag är så nöjd. Min lilla valp kämpar med att bevisa att hon är en stor hund nu och snart börjar matte tro på det. Att få ner nosen i backen tog fem år för Lisa så det kommer, det kommer. Jag skyndar långsamt med Wilda-Tilda.


Det här var ett steg i spårträningen, två nya moment tillkom: spåra på nytt ställe och skott i spårslut. Det första gick hur bra som helst. Wilda skulle kunnat spåra 20 meter, gjort ett U och gått tillbaka till vägen men det gjorde hon inte. Skottet, det andra momentet - jag måste skratta! Efter skottet tokdrog hon framåt i linan och fram till klöven som var ganska nära. Sen hade vi dragkamp om klöven och hon ville absolut vinna...


Wilda nosade sig till ett andrapris och matte är så stolt. Det är klart att en etta i debuten hade varit fint men första ettan kommer snart   .


Efter provet styrde vi mot Luleå och Storheden = lite mat och sedan till Töre där vi bokat en stuga. När vi kom till Töre var allt släckt, stängt och ingen var där. Snopet. Det var bara att köra de sista 30 milen hem till Kiruna i natten. Gissa om vi var trötta.

Vilken tre-årsfest Wilda hade igår. Idag är hon helt utslagen.

 

Lisa ville så gärna spåra i Piteå att hon smet ur bilen när det blev spårdags för Wilda.


Idag är hundarna i det närmaste lealösa, det är jobbigt att "köra bil" på natten. Jag hade tänkt åka till IKEA idag söndag, därför övernattning i Töre efter provet. Nu har matte en tur till Haparanda och IKEA tillgodo.


Förresten måste visa en rolig bakrutedekal:

  

Fniss fniss fniss sån skulle jag nästan vilja ha, alltid retar det nån.

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards