Direktlänk till inlägg 25 maj 2012

VVV Våga Vägra Vilt

Av Hjördis - 25 maj 2012 20:58

Lisa uppflugen på en sten. Jo hon flyger upp på dom, hon är en fågelhund. Hennes valspråk VVV Våga Vägra Vilt börjar komma på skam.


I onsdags var vi på apportkurs med SSRK/Maggan. Först vägrade Lisa fågeln. Ville absolut inte ta ur min hand eller från backen. Nähä vad förvånad jag blev - not! Märta stod med frestade blötfoder i en skål: det ville Lisa gääääärna ha   men först måste man plocka upp fågeln. Lisa ville bara ha godiset, motprestation ville hon inte höra talas om. In i bilen å ha tråkigt då, tänkte jag.


De andra hundarna fick apportera i tur och ordning. När det blev vår tur igen så hade Lisa kanske rannsakat sig själv. Vi la anden en bit ifrån mig och skålen med mums på backen. Hejhopp, Lisa plockade upp fågeln och lämnade i hand. Fick godiset.


Fågeln lämnades uppe i en liten backe. Vips så hade Lisa hämtat den. Vi la ut en kråka + anden. Lisa hämtade anden och som belöning fick hon hämta kråkan. Tänkte att nu får hon godisbelöning men då plockade hon upp anden igen och gav den till mig.


Vilken helomvändning! Alltså den hunden KAN apportera vilt men hon är så jä*la envis att hon bara gör det när hon själv vill.   Påminner lite om hur hon är i spårskogen...  


Hursomhelst var klockan efter tio på kvällen och jag ville verkligen inte åka hem men eftersom jobbet kallar tidigt nästa morgon så åkte vi. Tror nån att jag kunde sova? Nä jag var eld och lågor över Lisas samarbetsvilja. Underbara hund, visst kan vi starta på jaktprov du och jag?!   


Idag efter jobbet blev det årets första bergsklättring. Märta och Stilla följde med på en prom upp på Luossavaara. När vi närmade oss bilarna igen påpekade Märta lite försiktigt att mina hundar behöver absolut inte duschas av, det är bara att dammsuga upp sanden när hundarna torkat. Jag vill ju inte vara en dålig matte så hundarna duschades av när vi kom hem. Mina vovvar är HEMSKT tacksamma åt Märtas påpekande .


Imorrn ska jag å vovvarna åka till Gällivare och titta på MH, bl a ska Stilla testas. Jag har aldrig sett något MH så det ska bli så roligt!!!  Vi svänger säkert förbi Djurmagasinet oxå. Men det får inte bli för dyrt där; jag beställde apportkastare + dummiesar nyss   här ska tränas stadga.    

 
 
Ingen bild

Margareta

25 maj 2012 22:26

Vi tränar oxå stadga; det blir ju miniprov igen på onsdag :) men viltet väntar vi med...

Hjördis

28 maj 2012 18:28

Nu går vi ut på gården och tränar stadga med bollslungan. Jättesvårt för Lisa... :)

 
Ingen bild

Märta och Stilla

26 maj 2012 21:14

Finaste Lisa och Wilda med sin fina matte! <3

Hjördis

28 maj 2012 18:29

Tack allra snällaste Märta :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards