Alla inlägg den 1 september 2010

Av Hjördis - 1 september 2010 18:32

  Det märks att jag har börjat jobba igen - jag har varken tid eller lust att sitta vid datorn om kvällarna. Sitter framför burken 8 h/dag på jobbe'.   Nåväl en ska vara tacksam att man har ett jobb...


Ikväll blir det myskväll inne. Ute regnar det småspik och sist jag kollade var det tre plusgrader. Tre. Plus. Grader.   


Roade mig och vovvarna med lite klickerträning. Helt onödiga övningar som sätter deras små hjärnor i arbete. Att kliva upp på en stol kan dom båda. Lisa, i sin iver, fortsätter från stolen upp på bordet och det var inte riktigt meningen.    Wilda ska lära sig ge vacker tass men inte vilken vacker tass som helst. Vacker tass som når upp till en ev rullstol för det kan vara bra för henne i hennes jobb.


SSRK Kiruna hade jaktprov förra helgen, jag var kommissarie och sekreterare. Alla har alltid sagt att det är så skoj att vara sekreterare på utställning, viltspårprov och jaktprov men jag har alltid varit skeptisk. I år fick jag välja mellan att ro en pysande gummibåt eller vara sekreterare. Eftersom jag har en släng av vattenskräck  så valde jag tacksamt att skriva under provet. Och det var verkligen kul! Det var jättespännande att höra domarens resonemang och lära sig hur han ser på hundarnas och förarnas arbete. Nu hör jag till skaran som lovordar att vara sekreterare på div prov och tävlingar - det är lärorikt och skoj och man ska ta chansen att pröva på.   


För att roa mig själv hade jag fixat "Sekreterarens pris", ett pris i resp klass. Jag bestämde själv att priset var ett charmpris och jag var enfaldig domare. Priset var handgjord choklad från "Chokladeriet i Altajärvi" och hundtugg.

I nybörjarklass fick Eva och Patricia mitt pris för att matte och Patricia var så duktiga. 

I öppenklass var Annika med Fuska charmigast. Fuska döpte jag till fröken Piruett då hon snurrade ett varv innan hon gick ut. Det såg ut som om hon frågade matte - Gör jag rätt? Var det det här jag skulle göra? Tills matte jobbat bort det tycker jag det är charmigt.

Och i elitklass var valet självklart men jag är osäker på namn. En finsk herre med sin underbara, mörka goldenhanne  . Need I say more? Mina flick-vovvar tyckte åxå att goldenkillen var snygg.


Det var många duktiga hundar och förare som startade och vi hade tur med vädret: inga knott. Det var så kallt att knotten höll sig i varmare trakter där dom hör hemma   .

Nu tror jag att tv:n lockar på mig. Två choklader väntar på att provsmakas: "Lindt Excellence A touch of sea salt" och "Lindt Creation Cherry & chili". mmmmmums med mörk choklad. Och nyttigt som bara den. Och räcker länge för man kan bara äta en bit eller två sen är man nöjd   

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards