Alla inlägg den 12 september 2010

Av Hjördis - 12 september 2010 19:44

Har det gått en vecka igen? Tiden går fort när:

- man har kul

- man blir äldre

- man fyller sina dagar med liv istället för tvärtom


Förra söndan prommade jag å hundarna in till stan, det var marknadshelg. Vi undvek cocosbollarna men snubblade över både Jokkmokkskorv och Rönnbäcks fisk. På kvällen under prommisen såg jag ett konstigt djur. Efter att ha diskuterat fram å tillbaka med vänner och bekanta är jag ganska säker på att jag sett en mårdhund.   


I måndags blodade jag ett spår till topptaxen Stilla som gick den nästa dag. Hann med en långprommis runt Nukutus med hundarna direkt efter jobbet. Hundarna fick svalka av sig i Nukutussjön och jag hade tänkt sitta på stranden å njuta av färgerna och naturen men så dök det upp någon som skulle fiska precis där och då.   Det var bara att fortsätta prommandet.


På tisdan gick topptaxen Stilla sitt spår - hon fick en etta med HP   Fatta vilken hund. Återgången i öppenklass överlistade hon i rasande fart. Snopet för mig men så härligt att se lilla spårmaskinen jobba. Direkt efter provet hade vi gemensam hundpromenad med alla doggy-walkers som har tid, möjlighet och lust. Ett gäng mattar och hundar som gick en timme glatt språkandes/nosade i backen. Vilka som språkade och vilka som nosade i backen får du lista ut själv.   


Onsdagen var streeesig för mig. Efter jobbet blodade jag ett kort spår åt Wilda som fick ligga till sig nån timme. Vi hade "Afterwork" med jobbet utomhus så vovvarna kunde följa med. Efter det gick Wilda sitt korta spår. Och sen hade "Hund i vården" ett möte där vi utbytte tips och erfarenheter. Behöver jag säga att det var roligt med många skratt   .

Wilda fick sitt diplom där det står att hon "vid anpassat lämplighetstest visat sig lämplig att provas som Besöks- och Terapihund". Och Wilda är synnerligen lämplig till detta - hon älskar människor och svansen går i ett när vi besöker våra boenden. Under september tar vi en paus i besökandet men sen fortsätter vi igen i oktober och resten av året. Det är roligt och givande för mig som hundförare, för hunden och för de personer vi besöker.


På torsdagen kunde jag äntligen ta det lugnt en kväll, det var rått och dimmigt ute, så det blev lite tv.


Fredagskvällen ägnade jag åt att göra en ny hundbädd till bilen. Eva från Gällivare hade ordnat jättefint åt sina hundar bak i bilen med tjock madrass och så. Jag tänkte på den tunna slitna madrassen som mina hundar satt och sov på i bilen.

Så i fredags gjorde jag en ny bädd. Köpte en tjock madrass från Jysk, skar till den, sydde överdrag av gamla lakan och vips - nu har mina hundar mjuk och skönt när de är i bilen. Det är bara det att hundarna är lite konservativa och verkar inte gilla den nya madrassen?! Otack är världens lön. Nåväl, när dom har hittat sin sovställning och madrassen format sig efter deras arslen så blir det nog bra.   


Igår, lördag, var det jaktträning i Kalixfors med Sus, Maggan och Erkki och en drös hundar. Både jag och Lisa var jättesugna på jaktträning och det gick bra. Vi tränade linjer, störning med skott, någon markering,  apportkastare och en vattendirigering. Så länge linjerna är motiverade, dvs att hunden ser att det händer nåt vid en punkt, så är det inga problem att skicka Lisa, inte ens när det är störningar med skott.


Ibland har jag svårt att skicka ut min hund om hon vet eller har all anledning att misstänka att jag kommer att stoppa henne. Då tycker hon att hon lika gärna kan sitta kvar hos mig. Därför ska jag träna på stoppsignal + boll som kommer farande. Då blir stoppsignalen positiv vilket jag misstänker det inte är nu.


Sen så var det här med apportkastare, denna uppfinning av f*n själv   . Lisa har jättesvårt att sitta kvar när en dummy far iväg låååångt. Två gånger tänkte hon knalla och jag vrålade STANNA! och NEJ! Hon hann ta ett steg eller två men hon kom tillbaka. Andra gången vände jag på oss och skickade henne bakåt på ett "trist" linjetag och det tog hon så gärna så. Hon blir inte lessen när jag vrålar åt henne. Hoppas inte de andra hundarna blev låga av mina avgrundsvrål som Maggan kallade dom   .


Jag skulle vilja träna mycket med apportkastare för Lisa har haft problem med det sista året eller så. Fin vink till nästa lördag när vi tränar i Mielljokk   .


Dagens sista övning var lite vattenarbete. Jag var jättetveksam att skicka Lisa i vatten, hon med sin vattensvans. Men va f*n, vi testar. De andra hundarna simmade över när de blev skickade men Lisa ville inte först  . Vattnet är kallt nu. Maggan gick runt till andra sidan och tjoade lite extra och då behagade Lisa gå i, simma över och komma tillbaka med en dummy. Det blev handduk när hon kom upp ur vattnet och gentlemannen Axel lånade generöst ut sitt täcke till damen som behövde varma kläder. Lisa hälsar å tackar å har bett matte beställa "en likadan som Axel har".


Dagen avslutades med gemensam promenad, tre mattar och futtinutton hundar, lösa och busiga. Vi gick efter en skogsstig och alla hundar höll sig nära oss så det blev trångt ibland. Hugo, som i vanliga fall vaktar bilen, visade sig vara en kanonhund - han kom överens med alla. Till och med en grinig tik vid namn Lisa... Den ystra unga schäfern Asko och labbe-Axel gillade jaga-leken. Labbe-Leo fick några tjuvnyp av lillbrorsan Asko men Leo är för snäll att ge igen.

Det var en bra dag, vi var ute sju timmar och dagen började INTE med fika. Sus som hade lagt upp dagens träning, ville börja jobba direkt. Vi andra höjde på ögonbrynen och skakade på huvvena - hon har blitt galen tänkte vi unisont   . Men dont worry vi hann fika under dan   .


Och idag söndag har jag blodat ett längre spår åt Wilda och när vi gick den några timmar senare så tycker jag det är tur att Wilda är så söt för nå mycke hjärna verkar hon inte ha. Yrslade fram å tillbaka över spåret.


Och det var en normal vecka för mig och mina hundar. Alla aktiviteter om veckorna sker efter jobbet och då är det fullt ös för att hinna göra allt man vill. Och man vill ju så mycket...


Förresten har jag anmält Lisa till ännu en tävlingslydnadskurs på Bruks. Nivån är Lydnadsklass I + mer och det passar oss precis  .

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards