Alla inlägg den 19 januari 2013

Av Hjördis - 19 januari 2013 08:31

Vid veterinärbesöket igår frågade jag om det finns nån biverkning av kortison och löp. Nej det trodde inte vet. Senast Lisa löpte var i februari förra året och hon har varit ganska regelbunden med 8 månader mellan löpen men inte nu.


Hon skulle löpt i oktober-november. Kanske hon hade ett sk tyst löp tipsade vet om. Tyst löp är ett vanligt löp men hormonnivåerna stiger inte lika mycket som "vanligt" och vissa typiska tecken uteblir exvis droppandet.


Och faktiskt betedde hon sig som vid löp i november med markeringar osv men inget droppande. Jag googlade om det. Även vid tysta löp kan det bli tjuvparningar med valpar som följd. Tiken måste passas på samma sätt som vid vanliga löp.


Lisa är inte rund om magen så om hon hon haft ett tyst löp så hände ingen "olycka" iallafall. Och när man tror att man vet det mest väsentliga om hundar (tikar) så får man lära sig nåt helt nytt! Tikar måste inte droppa/blöda vid löp. Det är annars det tydligaste tecknet på att den löper.   


För övrigt svarar Lisa JÄTTEBRA på kortisonet! Det onda i tassarna kommer smygande och jag märker inte egentligen hur annorlunda hon är förrän jag ser henne smärtfri. Över en natt blev hon sig själv igen. Men jag tror hon får stanna hemma från dagens skidtur... Hon kan få ett grisöra att mumsa på när vi andra far ut.

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards