Direktlänk till inlägg 4 september 2010

Långprommis i veckan

Av Hjördis - 4 september 2010 21:11

I torsdags blev det en lång prommis för oss, bl a upp på Nukutusvaara. Kameran var med. Höstens färger skulle fångas.

 
- Matte har en frolic! I handen! Var söt så får vi.   

 
  
Utsikt över Nukutussjön, själva har vi klättrat upp på Nukutusvaara. Pust.


 

 
Det här är det närmaste jag kommer på bild - min skugga. Och jag är beväpnad när jag rör mig i björnmarker. Man vet aldrig. Men vad jag ljuger!!!  Det som sticker upp från ryggan är en bit torrfura som en jobbarkompis efterlyst.

 
Lisa kollar av markerna så inga björnar eller älgar eller ekorrar skrämmer matte. Ekorrarna är nog farligast tycker Lisa. - Dom måste man jaga upp i trän och stirra på dom länge så dom inte kommer ner.



- Hade du kvar av den dära chokladen... Visst är vi tillräckligt söta för en smakbit?  

 

 

  

Vi genade från berget till Jägarmilen och hittade den här jättetallen bland saxofonbjörkarna. Tjusigt.



Rött är höstens färg.


  
Är det nån lav eller vad är det för växt?


  
Det här är iallafall lingon.


  
Så här fort kommer man när matte kallar. Kolla öronen   


  
Idag var vi på marknaden å knallade. Det var loppis och Antikrunda åxå. Tofflorna köpte jag på marknaden.


  
Och Bäääärtil köpte jag på loppisen åt Lisa, hon gillar leksaker.

 
 
Ingen bild

Annica

4 september 2010 21:41

De röda bladen är ripris och de får bär som heter ripbär. Visst är dom fina! Dom kan få de mest häftiga färger på hösten. En av mina favorit växter! Det kan vara stora mattor av ripris på fjället. En ljungväxt tror jag. Ses på tisdag?

 
Ingen bild

Hjördis

5 september 2010 08:39

Jasså ripris! Kul att få ett namn på växten. Ses på tisdag men det måste bli kl 19, en topptax har bokat mig timmen före :)

 
Ingen bild

Annica

5 september 2010 20:29

Helt okej för mig. Ses då!
Med reflex! om jag hittar dom...? =0)

 
Ingen bild

Märta

8 september 2010 21:25

Härliga höstbilder!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards