Direktlänk till inlägg 19 mars 2011

Vid gott mod trots allt...

Av Hjördis - 19 mars 2011 19:45

Efter att ganska länge funderat över Lisa och hennes framtassar så blev det äntligen en röntgen i fredags. Men det var ett dilemma. Å ena sidan ville jag inte veta om nåt var fel men å andra sidan ville jag sluta fundera. Jag är världens sjåpigaste matte...


Lisa har lite artros i höger framtass. Just nu har hon mest ont i vänster fram men det kan bero på att hon är rädd om höger trodde vet. i Kiruna. Sen hittade vetten inget annat. Mot allt det onda Lisa har i tassarna blir det nu Metacam i några veckor ifall det är en inflammation nånstans i hennes fossingar.


Jag vet inte vad jag ska tro just nu. Jag kände på mig att det var nåt och det har varit nåt länge med tassarna. Vetten tyckte det var ovanligt med rasen och det faktum att Lisa är liten och lätt.


Nu får hon smärtstillande, hon är jättepigg igen och matte hoppas att det ska bli bra. Om det inte blir bra... Jag vet inte vad jag tycker om livslång medicinering på hundar. Gör man det för hundens skull eller gör man det för sin egen skull? Är det sjysst att pensionera en arbetsglad hund och låta den göra ingenting?


Jag tror och hoppas Lisa blir pigg och smärtfri så vi kan fortsätta med lydnad, jaktträning och viltspårandet. Med långprommisar, skidturer (hmm nåja) och cykelturer. Just cykling har jag undvikit redan förra sommaren pga hennes hälta.

  

Vi är vid gott mod  det här ordnar sig.

 
 
Ingen bild

Margareta

19 mars 2011 20:24

Du beskriver på pricken kluvenheten mellan att få veta sanningen och leva i ovisshet!
Så BRA att du gjorde det!
(tänk om du funderat på att ha henne i avel..!)
Leo funkar bra med sina "artrostassar" och går nu bara på Glukosamin + Lyprinol, men jag märkte på honom att förra lördagens hangargolv - inte var bra. Ingen hälta, men slickade sig om tassarna på kvällen...
...så nu undviker vi det.
Jag fick höra att jaktträning var mkt bra: mjukt och omväxlande. Likaså lydnad om man undvek hopp och snabba starter och stopp på grus/asfalt.
Så nu när ni vet; kan ni anpassa träningen :)

 
Ingen bild

Märta

19 mars 2011 21:45

Duktiga du! SÅ jobbigt när våra älsklingar inte mår bra. Nu hoppas vi att hon mår allt bättre och att du hittar något som funktar. Fina Lisa! <3

 
Mia

Mia

19 mars 2011 22:19

Vet hur du känner. Leo har haft artros i några år. Hälta lite nu & då! Metacam för ett par år sedan. Men nu så klarar vi oss bra på glucosamin & fiskolja. Han är go & glad superladdad & älskar allt som har med jaktträning att göra. Still going strong. Jag tror på livslång medicinering om det behövs & dom inte får biverkningar!!!!
Men det är bara mina tankar=)

http://www.livelylads.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hjördis - 15 juni 2022 14:25


  En helg i början på juni 2022 samlades fyra av valparna efter Stenlyans Moonshadow, ”Måna” och Dåmigs Kluriga Fantomen, ”Obi” och deras mattar och hussar i Kiruna för en träff. Från vänster Jacob och Rebecka med Bobby. Sar...

Av Hjördis - 20 maj 2021 18:11

Det har gått åtta veckor sen Månas och Obis valpar i Arctic-kullen föddes. Alla valpar har nya familjer, några har flyttat och några flyttar inom kort.  Lite bilder på guldklimparna:    Först enda hanen, Bobby. En fin, rejäl kille med fötterna ...

Av Hjördis - 25 mars 2021 09:43

Onsdag 24 mars kl 04.12 föddes den första i Arctic-kullen, en stor tjej. Därefter föddes fyra till i rask takt. Sista valpen dröjde nån timme innan den kom ut. Kl 9 var alla sex syskon födda, fem tjejer och en kille. Välkomna till världen underbara p...

Av Hjördis - 3 mars 2021 07:49

  År 2014 skaffade jag mitt kennelnamn Yellowfellows och gick SKK's uppfödarutbildning. Redan då längtade jag efter den första kullen med "gula kompisar". I slutet på mars beräknas första kullen födas. Min underbara Måna, SE VCH Stenlyans Moonshado...

Av Hjördis - 12 februari 2021 13:42


ter några riktigt kalla dagar med runt -30 grader blev det idag soligt och -3 grader. Då passade vi på att ta en lite längre prommis under lunchen, bara njuta av sol och natur. Hundarna fick springa och leka som dom ville medan jag vände ansiktet mot...

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards