Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Hjördis - 11 februari 2011 16:21

När man tror att man känner sina hundar så överraskar dom en. Jag trodde Wilda blivit klok, förståndig och lugnare nu när hon snart fyller tre år.  


Igår var det som vanligt hundprommis med Bruks och denna gång skulle bara Wilda få följa eftersom Lisa fluser om vassingarna och det kan ju vara lärorikt för Wilda att vara utan storasyster. Undrar hur hon beter sig ensam?


Jag klädde på mig och skramlade med kopplet. Ingen hund reagerade... Wilda znarkade i soffan. Lisa kollade på nyheterna och käkade praliner - hon visste att hon skulle få ledigt från prom  .
   Låssas inte se eller höra mig... -Jag såver.


Hmmm ändrade planer - fara å handla istället då när ingen hund vill promma?!  


Öppnar dörren och swchiss så var Wilda ute. Hon skojade bara med mig. Ok då blir det väl prommis med Bruks. Lisa följer börsnyheterna med spänt intresse -Har kårv-aktien gått upp sen igår?

 

Vi var ett stort gäng även denna gång, 10 - 12 personer till fots och en som fick skjuts, Ninas lilla Svea. Och ett antal hundar. Får se hur Wilda beter sig utan Lisas trygghet...

 

Wilda betedde sig absolut. Hon var inte ett dugg osäker när hon var utan syrran. Hon hälsade på alla som var inom koppel- och noslängd. Hon, som brukar gå lös när hon är med Lisa och följer snett bakom mig, var överallt. Käkade äckel-päckel. Nosade på allt. Hälsade på dom hon hann. Innan matte kopplade fast henne eftersom hon inte var riktigt riktig. Tänk om nån blir sur på henne och läxar upp 'na?! Det vill jag inte, hon är ju min bejbis.

 

Vi avslutar alltid promenaderna med att samlas i klubblokalen. Ibland utlottning av kul prylar men framför allt ska alla hundar lugna ner sig innan man beger sig hemåt. Jag satte mig i soffan och tänkte att Wilda skulle lägga sig på golvet och varva ner. Det brukar hon och Lisa göra. He he he Lisa var inte där  . 

 

Wilda klättrade på mig och soffan, ställde sig på ryggstödet och "antastade" alla som råkade vara inom nos- eller slickavstånd. Lena blev tvättad i ansiktet (sorry   ). Jag fick dra ner henne och då somnade hon, hoprullad som en kanelbulle.

Alltså, när hon är med Lisa är hon hyfsat lugn och sansad, som folk helt enkelt. Utan Lisa är hon... sig själv  . Det måste betyda att Lisa fortfarande är den som bestämmer, fostrar och dämpar henne. Vilken aha-upplevelse för mig. Wilda är inte min lilla valp, som inte kan själv utan Lisa, utan hon är vuxen, framåt och, trots allt, helt underbar!

 

Så roligt att se denna sida av henne, hon gör fortfarande skäl för sitt namn. Hon får följa "sälv" ofta. Och eftersom Lisa hellre följer börsen och vädret så passar det utmärkt.

Presentation


Bloggen handlar om mina golden retrievers och kennel YellowFellows i Kiruna

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards